Kostymbutiken hoppas pÄ fler fester framöver

Restriktionerna under pandemin har inneburit fÀrre tillfÀllen att klÀ upp sig Àn tidigare. Det ger extra stora konsekvenser för en butik som till stor del livnÀr sig pÄ att sÀlja finklÀder. "Det som slÄr hÄrdast Àr vÀl att det inte blev nÄgra stora jul- och nyÄrsfester", sÀger John Nilsson Herrmann, vd för VingÄkers factory outlet.

"Det Àr bÀttre Àn förra Äret men vi slÀpar fortfarande efter med ungefÀr 20 procent jÀmfört med ett normalÄr", sÀger John Nilsson Herrmann, vd för VingÄkers factory outlet sedan i mars 2021.

"Det Àr bÀttre Àn förra Äret men vi slÀpar fortfarande efter med ungefÀr 20 procent jÀmfört med ett normalÄr", sÀger John Nilsson Herrmann, vd för VingÄkers factory outlet sedan i mars 2021.

Foto: Emma Eriksson

VingÄker2021-12-30 18:05

John Nilsson Herrmann, vd för VingÄkers factory outlet, sÀger att det konstant har varit vÀldigt svÄrt att veta vad man ska förvÀnta sig under pandemin.

– Vi hade budgeterat för att nĂ€stan vara tillbaka till normalĂ„r, om vi nu fĂ„r ett sĂ„dant igen. Det sĂ„g ganska ljust ut fram till november, i alla fall i Sverige, men sen blev det sjĂ€lvklart en smĂ€ll med restriktionerna. SĂ„ det Ă€r bĂ€ttre Ă€n förra Ă„ret men vi slĂ€par fortfarande efter med ungefĂ€r 20 procent jĂ€mfört med ett normalĂ„r, sĂ€ger han.

Men John Nilsson Herrmann medger ocksÄ att det kunde ha varit vÀrre.

– Efter omstĂ€ndigheterna Ă€r vi ganska nöjda Ă€ndĂ„. Det som slĂ„r hĂ„rdast Ă€r vĂ€l att det inte blev nĂ„gra stora jul- och nyĂ„rsfester. Det vi sĂ€ljer mest brukar vara jobb- och festklĂ€der, kostym och plagg till kostym. Men december Ă€r inte en jĂ€ttemĂ„nad för oss i vanliga fall heller. Man handlar frĂ€mst för sig sjĂ€lv hos oss sĂ„ vi har inte jĂ€ttemĂ„nga byten efter jul i butiken heller.

"Det Àr bÀttre Àn förra Äret men vi slÀpar fortfarande efter med ungefÀr 20 procent jÀmfört med ett normalÄr", sÀger John Nilsson Herrmann, vd för VingÄkers factory outlet sedan i mars 2021.
"Det Àr bÀttre Àn förra Äret men vi slÀpar fortfarande efter med ungefÀr 20 procent jÀmfört med ett normalÄr", sÀger John Nilsson Herrmann, vd för VingÄkers factory outlet sedan i mars 2021.

Under mellandagarna har de haft fÀrre besökare jÀmfört med under ett normalÄr.

– I början av december var vi tillbaka pĂ„ förra Ă„rets besökarantal men veckan innan jul och under mellandagarna har varit betydligt bĂ€ttre Ă€n förra Ă„ret. Folk verkar ha tröttnat pĂ„ att lyssna pĂ„ rekommendationer och sen förlikar sig vĂ€l folk med att de kanske behöver leva med det hĂ€r, sĂ€ger John Nilsson Herrmann.

Onlineshoppingen har fortsatt att öka, bÄde före och under pandemin. Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet visar att 9 av 10 har e-handlat under 2021 och att nÀra 2 av 10 har börjat e-handla de senaste tre Ären.

– Vi har sĂ„lt mer sportklĂ€der och yogaklĂ€der men onlineshoppingen har inte ökat i samma takt som folk uteblivit frĂ„n butikerna.

VingÄkers factory outlet.
VingÄkers factory outlet.

John Nilsson Herrmann vÄgar inte sia om framtiden men han hoppas att nÀsta Är kommer att innebÀra att folk stÀller till med fler fester och ÄtergÄr till att arbeta pÄ plats.

– Det kĂ€nns som att jag har varit naiv i tvĂ„ Ă„r nu. VĂ„r förhoppning Ă€r att det finns ett uppdĂ€mt behov av att klĂ€ upp sig och ha större event generellt och framförallt att folk fĂ„r börja jobba pĂ„ kontor igen. SĂ„ vi fortsĂ€tter med att vara sĂ„ bra vi kan dĂ€r och nĂ€r det vĂ€l slĂ€pper kommer vi att vara bĂ€st rustade.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!