För ett år sedan packade Uzi Geffenblad ner sitt liv i kartonger i Stockholm. Helena Elfgren gjorde detsamma i Julita. Och så flyttade de båda till Vingåker, till ett hus på Repslagarvägen.
Under påskhelgen var de två av många konstnärer som öppnade sina ateljéer för besökare.
– Det är första året som vi är med, säger Helena Elfgren som ägnar sig åt måleri och grafik.
De hann knappt öppna på långfredagen innan de första besökarna kom. Och frågorna var många.
– Måleri vet de flesta vad det är. Men grafik vet inte alla vad det är, säger Helena Elfgren.
– Grafiken kräver så mycket mer. Det kräver en plan. Och ibland krävs det många provtryckningar innan det blir rätt. Med måleriet är det bara att måla över. Jag gillar att alternera, fortsätter hon.
Hon visar in i sin ateljé, berättar om sina plåtar med motiv och färg och sina fotografier. Och hur hon förenar dem.
– Jag har en skatt av gamla bilder som jag ärvt av en släkting. De jobbar jag med i dag, säger Helena Elfgren.
De gamla svartvita bilderna förs över till ljuskänsliga plåtar.
– Sedan jobbar jag vidare med dem ytterligare ett steg när jag tar med mig bilderna in i mina collografier, säger Helena Elfgren.
Hon jobbar med handen och hjärtat, långt ifrån allt vad photoshop heter i dag. Och hon drömmer om stora projekt med sin bildskatt.
– Det finns en härlig bakåtsträvan i dag. Efter en längre tid, när den nya tekniken har tagit över, så söker man det analoga igen, säger Uzi Geffenblad.
Han arbetar med animerad film. Han skriver manus, regisserar, klipper och producerar.
Han är skaparen bakom filmerna "Bland tistlar" och "Astons stenar". Han är också en skapande del av "Prick och fläck" som går på tv just nu, på onsdagar.
I ett av de små husen i trädgården har han sin utställning. Här visar han prov på hur studion kan byggs upp inför filmandet. På en vägg visas det färdiga resultatet.
Det är de små, små detaljerna som gör resultatet perfekt.
– Ja ögonen går att ta loss. Och flytta, så att de kan blinka. En blinkning är sju-åtta rutor. Man flyttar ögat med en nål och lera blir ögonlocket. Blinkningarna måste planeras. Går det för länge utan att dockorna blinkar blir det konstigt, säger Uzi Geffenblad.
Hantverket kräver koncentration.
– Gör man fel mitt i en tagning måste man ofta börja om från början. Det går inte att backa, som i en dator, när man jobbar med det här, säger han.
Konstrundan i Vingåker arrangeras av Söder om Sjön, som är ett nätverk av konstnärer och konsthantverkare verksamma söder om Hjälmaren.
Konstrundan fortsatte även under påskdagen.