Kommunvarumärket ska ligga mer i tiden

Med en föråldrad hemsida och en grafisk profil som också sett sina bästa dagar är det dags att göra kommunens webbsida till en som ligger rätt i tid och teknik. Och arbetet pågår.

Vingåker2015-12-03 05:00

Kommunikationschef Maria Pestrea och kommunikatör Rosemarie Sundström möter upp för att berätta om den strategi som nu tas fram för att marknadsföra Vingåker som en attraktiv plats.

I det arbetet vänder man sig till såväl medborgare som företag och föreningar. Marknadsföringsföretaget TNS Sifo har fått uppdraget att genomföra 300 telefonintervjuer med kommuninvånare. För att få kunskap om hur de upplever det är att leva och bo i kommunen.

Vid julmarknaden på slottet fanns det möjlighet för besökare att säga sitt om sin kommun, och ett workshop med företag och föreningar ger ännu en plattform att arbeta utifrån när det nya varumärket för Vingåkers kommun kommer att ta sin form i början av nästa år.

Sifo har i sitt uppdrag även att göra 600 intervjuer med personer som bor inom pendlingsavstånd till Vingåkers kommun. Ett tredje uppdrag är att göra en analys av hur uppfattningen av Vingåkers kommun ser ut i media.

Kommunstyrelsens ordförande Anneli Bengtsson (S) har konstaterat att när hon numer träffar kommunpolitiker och tjänstemän ute i landet är det uppenbart att bilden av Vingåker förändrats. Förut har Vingåker ofta väckt associationerna: S-politikern Göran Persson, Säfstaholms slott och Outleten.

Men efter att kommunen tecknat avtal med IP-Only om möjligheten att få fibernät till alla i kommunen, inklusive glesbygden, har intresset för kommunen ökat ute i landet. Det är ett sätt att få folk mer intresserade av att åtminstone titta in på kommunens hemsida för att få information om hur det är att leva och bo i kommunen.

Men med en, som Maria Pestrea uttrycker det, webbsida som är från "stenåldern" om man ser det i den digitala tidslinjen, kan intresserade tappa intresset. Att erbjuda en webb som inte ligger i tiden är inget plus för en kommun.

Pestrea har i år en budget om 300 000 kronor att arbeta med och samma summa nästa år. Uppdraget som Sifo har kommer att kosta totalt 120 000 kronor.

– Varumärket Vingåker är vårt gemensamma som vi ska arbeta med i samverkan. Det gynnar oss alla att formulera en gemensam bild som vi sedan hjälps åt med att sprida, slår Pestrea fast.

– I början av 2016 ska vi utifrån underlaget ta fram varumärkesplattform för Vingåkers kommun, en strategisk grund för kommunens arbete. Utifrån plattformen ska vi under våren förnya den grafiska profilen och webbplatsen vingaker.se. betonar Pestrea.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om