I mitten på januari träder de i kraft, de fyra laddplatser som kommunstyrelsen har beslutat om. De monterades dock och kopplades på elnätet redan i oktober. Två laddplatser finns på Skräddartorget vid Factory outlet, de andra på Sävstaskolans nya parkering på Tors väg.
– De är till att börja med. Vi vill att möjligheten att ladda elbilen ska ges i Vingåker, men det måste finnas en efterfrågan också, konstaterar kommunstyrelsens förste vice ordförande Anneli Bengtsson (s).
Hon har från politiskt håll drivit på installationen av laddplatserna. Men idén kommer ursprungligen från en privatperson, som i ett snart tre år gammalt medborgarförslag förespråkade centralt belägna stolpar för snabbladdning.
Placeringen blev förvisso central, åtminstone delvis. Men särdeles snabba är laddplatserna inte: kommunen har valt en billigare och mer långsam variant.
Som en tumregel gäller att en timmes långsam laddning ger upp emot två mils körning. I riktigt kallt väder kan det krävas längre laddningstid, enligt erfarenheten som kommunen har av sina eldrivna golfbilar.
Men man måste börja någonstans, påpekar kommunens trafikingenjör Jörgen Svensson.
– Det var samma sak i början för etanolbilarna. Då gällde att planera i god tid före resan. Nu när etanolbilarna börjat bli etablerade är det en annan sak.
Beståndet av elbilar i Sverige är fortfarande lågt jämfört med i många andra länder. När medborgarförslaget kom 2012 fanns det en (!) registrerad elbil i Vingåker.
– Ingen har precis stått i kö och tjatat på oss om laddplatser. Men ska man köpa en ny bil och vill vara miljömedveten, vill vi kunna bidra med denna möjlighet. Vi hoppas förstås att tillgången på laddplatser ska öka efterfrågan, säger Bengtsson.
Utvecklingen i bilbranschen går fortsatt i en miljövänligare riktning. Allt fler nya bilar får någon form av elektrisk drivlina och nätet av laddplatser sprider sig, om än i maklig takt, över landet.
Tillgången till laddplatser som de på Skräddartorget, kan också ses som ett exempel på hur kommunen försöker visa sig både offensiv och attraktiv i ögonen på besökare – och presumtiva inflyttare.
Kommunen pläderar också för laddplatsernas positiva PR-inverkan på utvecklingen av handeln. Det är sålunda ingen slump att två av laddplatsernas P-skylt med tillhörande el-symbol är rest bara ett stenkast från outleten.