60 procent av Vingåkers elever i årskurs sju har druckit alkohol någon gång. Var tredje förälder i Vingåker har inte ett restriktivt förhållningssätt till sitt barns alkoholkonsumtion, skriver kommunen i ett pressmeddelande.
"Detta vill vi ändra på i Vingåkers kommun och därför deltar vi i den nationella informationskampanjen 'Tänk om' med syfte att förebygga och minska alkoholbruk hos ungdomar" skriver Karin Johansson, folkhälsosamordnare i Vingåkers kommun.
I Vingåker finns en samverkansgrupp för projektet där aktörerna arbetar med kampanjen lokalt. I samverkansgruppen ingår folkhälsosamordnaren och alkoholhandläggaren från Vingåkers kommun, kommunpolisen, Systembolaget, IOGT-NTO samt två skolrepresentanter.
Genom kampanjen, som kommer att uppmärksammas i Vingåker genom bland annat affischering, ska tonårsföräldrar och andra berörda bli uppmärksamma på riskerna med en tidig alkoholdebut samt avstå att köpa ut alkohol till personer som är under 20 år. Man ska också fås att inse vikten av gränssättning, normer och värdering kring alkohol samt få vetskap om att kompisar och kompisars syskon är den största enskilda källan till alkohol för tonåringar.
Socialnämndens ordförande Anneli Bengtsson (S) tycker att kampanjen är väldigt bra och viktig.
— Vi har stått och delat ut information utanför Systembolaget i samband med lucia och valborg tidigare. Det är ju aldrig några föräldrar som langar när man pratar med dem men trots det ser vi ju att ungdomar får tag på alkohol, säger Anneli Bengtsson.
— Med kampanjen signalerar vi att det inte är rätt att köpa ut till ungdomar och att man som förälder gör sin tonåring en björntjänst genom att köpa ut alkohol, säger Anneli Bengtsson.