Projektet "Rätt fart i staden" påbörjades 2011 och har varit ett samarbete mellan NTF Sörmland–Östergötland och Vingåkers kommun. Projektet har mynnat ut i ett dokument där en rad förändringar föreslås, något som samhällsbyggnadsenheten ställer sig bakom och även rekommenderar kommunstyrelsen att göra.
Sedan maj 2008 finns det möjlighet för landets kommuner att använda sig av hastighetsgränser i steg om 10 km/tim från 30 km/tim upp till 70 km/tim. Fördelarna med att införa de nya hastigheterna är att skapa en attraktiv miljö för alla trafikanter men också att rätta hastigheten efter de förutsättningar som incitamenten för orten har för att öka säkerheten och minska olyckorna.
Under genomgången av samtliga vägar och gator i kommunen i projektet har kommunen haft samrått med Västra Sörmlands räddningstjänst, polisen och Nobina som är entreprenör inom kollektivtrafiken. Vid genomgången har man funnit att flertalet vägar och gator inom kommunen har hastigheter som inte överensstämmer med de hastigheterna som enligt konceptet "Rätt fart i staden" är en lämplig hastighet.
I förslaget på en enhetlig hastighetsbegränsning har villa- och bostadsområdena har som regel fått förändrad hastighet från 50 km/tim till 30 km/tim, förutom genomfarter som har fått 40 km/tim. Även kransorternas hastigheter föreslås blir sänkta till förmån för karaktär och trafiksäkerhet. Sänkning av hastigheten genererar även positiva effekter för bullernivå och miljö, enligt utredningen.
I Baggetorp föreslås en begränsning på 60 km/tim på genomfarten utom vid korsningen med Virensväg och till och med busshållplatsen där 40 km/tim föreslås. Villaområdena får 30 km/tim.
I Högsjö föreslås genomfarten Brevensvägen och Vingåkersvägen, tillsammans med Herrgårdsallén och delar av Korsmonsvägen få 40 km/tim och resterande gator få 30 km/tim.
I Läppe är förslaget att genomfarterna väg 52 och väg 214 får 40 km/tim, resterande villagator 30 km/tim.
I Marmorbyn föreslås genomfarten få begränsningen 40 km/tim och resterande gator 30 km/tim.
I Österåker är förslaget att länsvägarna inom tätbebyggt område får 40 km/tim och runt skolan och kyrkan 30 km/tim som i dag.
Kommunstyrelsens ordförande Jörgen Larsson (S), som på kommunstyrelsens sammanträde 16 december ska besluta om hur man går vidare i frågan, är positiv till förslagen. Jörgen Larsson kommer att yrka på att en konsekvensbeskrivning tas fram.
— Det här är ju ett förslag som jag tycker är bra och som vi ska jobba vidare med. Vi riskerar dock att få en massa omskyltningar så vi behöver utreda detta grundligt. Om man exempelvis skulle ha 40 km/tim genomgående skulle man inte behöva lika många skyltar. Det är lätt att man går vilse i skyltdjungeln, så vi behöver titta på det här, säger Jörgen Larsson.
Behöver hastigheten sänkas i bostadsområdena?
— Ja, vi behöver definitivt få ner hastigheten! Att vi i dag har 40 km/tim på genomfarten och 50 km/tim i bostadsområdena rimmar ju ganska illa. Jag kan också tänka mig att stänga igen på vissa gator så att man inte kan åka igenom förutom de som bor där. Vi ska se över detta ordenligt, säger Jörgen Larsson.