Torleif Ander har varit tillförordnad rektor på skolan och även lett kulturskolan i Vingåker. Nu har han tillrätt som ordinarie rektor för Skolottskolans högstadium.
Tidigare har Torleif Ander arbetat bland annat med att utbilda musiker och blivande musiklärare vid Örebro universitet och som kulturskolechef i Lindesberg. Därmed har han en annan bakgrund än många andra grundskolerektorer.
– En del av mina vänner har undrat hur jag tänkt när jag lämnat universitetet för en tjänst i grundskolan. Det är klart att det skiljer sig mycket, men det var också därför jag ville anta den här utmaningen, säger han.
En skillnad som Torleif Ander lyfter fram mellan att leda en kulturskola och en grundskola är att kulturskolan är frivillig. I grundskolan får man däremot möta barn från alla delar av samhället, något som den nya rektorn ser som positivt.
– Jag är glad och stolt över att Vingåker har tagit ett stort ansvar när det gäller att ta emot nyanlända ungdomar, säger han och lyfter samtidigt fram den stora utmaningen i att få skolan och andra samhällsinstitutioner att fungera i arbetet med att integrera de nya eleverna.
Att han fått tjänsten ser han också som ett tecken på att Vingåkers kommun vill få in en person med lite okonventionell bakgrund på rektorsstolen.
– Visst har jag mindre erfarenhet av grundskolan än de som jobbat som lärare och gått den traditionella vägen. Men skolan kan också bli väldigt konformistisk och få en alltför likformig organisation och då kan det behövas någon som tänker utanför boxen, säger han.
Förutom integrationen av nyanlända lyfter Torleif Ander fram elevernas meritpoäng och skolmiljön som utmaningar att arbeta med på Slottsskolan.
– Vi har ju haft vikande meritpoäng under några år, men nu har de höjts med fem, sex procentenheter vilket jag tolkar som att vi är på rätt väg, säger han.
Som Kuriren har berättat tidigare ska den nuvarande Slottskolan rivas och en helt ny skola byggas på platsen, vilket förstås ger möjligheter att utforma lokalerna på nya och mer ändamålsenliga sätt. Men det gäller att även fram till dess skapa en bra skolmiljö för eleverna, understryker Torleif Ander.
– Det ska vi lägga fokus på. Stort fokus ska också ligga på den pedagogiska utvecklingen, där jag ska vara ett aktivt pedagogiskt bollplank.
Hur ser det ut med rekryteringen av lärare inför terminsstarten?
– Vi har lyckats rekrytera behöriga lärare även i ämnen där det brukar vara svårt. Så det är ingen katastrof. Just nu har vi någon enstaka vakans kvar.