Storsatsningen på det som kallas tidsenligt lärande i Vingåker innebär bland annat att eleverna i årskurs 4-9 har fått låna varsin lärplatta i form av en ipad.
Målet är att med teknikens hjälp och stöd öka lusten att lära och motivationen till studier. Det i sin tur ska ge bättre skolresultat i kommunen som brottas med sjunkande resultat. Satsningen på tidsenligt lärande inleddes i höstas.
Nu när läsåret 2013/2014 går mot sitt slut får eleverna, förutom niorna som lämnar skolan, behålla lärplattorna över sommaren. Men det finns ett undantag: asylsökande elever.
Beslutet har föregåtts av omfattande diskussioner inom barn- och utbildningsförvaltningen, säger förvaltningschefen Lena Furén. Skälet till att en grupp elever behandlas annorlunda är att asylsökande elever och deras familjer kan komma att avvisas med mycket kort varsel, säger Furén. Och då kanske lärplattorna inte kommer tillbaka.
– Det är klart att vi har brottats med tankarna på att en grupp elever skiljs ut från övriga, säger förvaltningschefen.
Det har också funnits en diskussion om att samla in alla ipads under sommaren för att alla barn ska behandlas lika. Men beslutet blev att bara de asylsökande eleverna får lämna tillbaka sina plattor.
– Därmed inte sagt att vi misstror något av barnen eller deras föräldrar, framhåller Lena Furén.
Många skolor som undervisar nyanlända elever känner oro över att det långa sommarlovet innebär att barnen riskerar att glömma sina nyvunna kunskaper i svenska språket. Lärplattorna är ett verktyg för läs- och skrivinlärning som eleverna nu går miste om under lovet.
– Vi har märkt att plattorna är ett otroligt bra verktyg för språkutvecklingen, säger Lena Furén som konstaterar att inlärningsaspekten också fanns med bland de plus och minus som diskuterades innan beslutet togs att frånta de asylsökande barnen deras plattor.
Beslutet kommer att utvärderas efter sommarlovet. Lena Furén säger att detta var en av de frågor som inte fanns på agendan i samband med att det tidsenliga lärandet sjösattes.
– Det har dykt upp ett antal frågor som vi inte hade förutsett.
Det har bland annat handlat om behov av utbildningsinsatser och av diskussioner kring etik och moral i samband med användning av plattorna.
– Detta handlar om ett mycket stort utvecklingsarbete.