Fick inte prispengarna – och förlorar i ARN

Dubbla förluster blev det för den Vingåkerskvinna som vunnit pengar. Hon förlorade sin vinst och förlorade i ARN.

Kvinnan, som ansåg att det var hon som vunnit på casino, förlorade i reklamationsnämnden.

Kvinnan, som ansåg att det var hon som vunnit på casino, förlorade i reklamationsnämnden.

Foto: Karin Wesslén, TT

Vingåker2023-04-25 04:46

Det var i höstas som kvinnan, bosatt i Vingåker, enligt sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, vunnit pengar hos ett casinoföretag. Vinsten, 92 000 kronor satsade hon hos ett annat casinoföretag och lyckades där vinna 511 500 kronor. 

Företaget som hon vann den drygt halva miljonen hos ville se en vinstbekräftelse, för att veta varifrån de pengar kvinnan satsat kom. Kvinnan skrev i anmälan att hon skickat den, men att företaget inte godkänt den. Företaget har betalat tillbaka pengarna kvinnan satte in, men betalar inte ut vinsten. Därför anmälde hon casinoföretaget till ARN. 

I ARN:s utredning har också företaget hörts. De säger att varje kund bara får ha ett konto, registrerat med de egna personuppgifterna som ska vara korrekta. Insättningen på 92 000 kronor anser företaget har gjorts av kvinnans son och inte av henne själv. Han har sedan, anser företaget, fått vinsterna utbetalade till sitt konto, via moderns konto. Därför, menar företaget, kan det inte verifieras att kontot används av kvinnan. 

ARN instämmer i att dokumentationen inte visar att det är kvinnan som har spelkontot. Spelföretagets regler ger dem rätt att stänga kontot och konfiskera vinstpengar som finns på det om misstankar om regelbrott uppstår. Nämnden konstaterar att kvinnan fått tillbaka sina egna pengar, men att hon inte har rätt till ersättning för vinsten i den situation som uppstått. Därför får kvinnans krav avslag i allmänna reklamationsnämnden. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!