Om rektor Stefan Bohlin på Sävstaskolan hade möjlighet skulle skolans dörrar stå öppna varje dag året runt.
- I slutänden skulle det vara väl investerade pengar, säger han.
För det finns elever som skulle behöva mer av skolans trygghet, inte minst för språket som kan tappas bort under långa lov. Men också för att många har ett svårt uppbrott bakom sig och kanske föräldrar som inte mår bra i en osäker livssituation.
Men nu ser inte verkligheten ut så. Två veckors sommarskola för nyanlända och asylsökande barn blir den väg till nyvunnen kunskap som erbjuds. Fyra grupper med en pedagog i varje, 27 elever totalt, har läst svenska som andraspråk samt matematik.
När kkuriren hälsar på skriver eleverna dagbok. Hany Salem har klistrat in ett foto på sig själv i boken.
- Jag ska bada, säger han längtansfullt om den kommande ledigheten.
- Vi ska mest spela fotboll. Vi spelar elvamanna, med offside, säger hans kamrater Muhamad Attaj och Ali Cano.
Vad de tycker om att gå i sommarskola?
- Grymt! blir det spontana svaret.
Amarilda Plaka berättar om en lek, då alla fick skriva något snällt på en lapp, lägga lappen i en ballong som blåstes upp, bolla med ballongerna och slutligen ta hål på en och läsa orden på lappen. Eleverna leker sig till ny kunskap, inte bara i svenska och matte.
- De lär sig också mycket om hur man är mot varandra, säger pedagogen Stefanie Karlsson.
I en annan sal finns elever som har varit i Sverige kort tid. De skriver om saker de tycker om.
- De har redan knäckt läskoden, säger modersmålsläraren Amal Omar.
Hos Amals kollega Maud Milton sitter ett gäng och spelar Memory med sammansatta ord. Någon hittar "sko" och "horn" som bildar par. Kunskaperna hämtas från alla möjliga håll i sommarskolan.
- Vi har läst om Zlatan, vokaler och Säfstaholms slott!