Som KK nyligen rapporterade fortgår den medborgerliga kampen för sänkt fartgräns vid Vialabadet. Trafikverket höjde maxhastigheten förbi Viala för två år sedan, från 70 km/h till 80. Det är ett led i harmoniseringen av trafikhastigheterna på landets riksvägar utan mitträcken.
Höjningen har mötts av starka protester. Särskilt boende i Gillbergatorp vill pressa ner farten igen, helst till 60 i kombination med fartkameror. De anser att siktsträckan från utfarten vid badet är farligt kort i förhållande till hastigheten.
En annan möjlighet att minska olycksrisken på platsen presenterades i ett medborgarförslag redan 2013. Möjligheten kallas i folkmun Vita vägen; en grusväg som löper parallellt med 52:an mellan badet och Kjesäter.
Förslaget från Vialabon Annelie Pettersson är att kommunen ska låta rusta vägen, som har vuxit igen och blivit ett veritabelt ormnäste. Genom att göra vägen farbar för cykel- och mopedtrafik skulle 52:an avlastas och olycksrisken minskas, menar Pettersson.
Förslaget är nu under beredning på samhällsbyggnadsförvaltningen. Enligt kommunalrådet Anneli Bengtsson (S) väntas det snart få ett svar som – kanske – utmynnar i ett kommunalt initiativ.
– Frågan är inte ny och vi har tittat på vägen förut. Den finns ju där att använda. Men vad jag förstår har någon av de privata markägarna tidigare sagt nej, tror Bengtsson.
En farbar vit väg skulle underlätta också vid de tillfällen då järnvägsbommarna intill badet inte fungerar. Anders Engman som bor i närheten skulle önska att vägen i nödfall skulle kunna användas även av blåljusfordon.
– Det vore ett bra alternativ när ambulans och räddningsfordon behöver ta sig hit. Bommarna krånglar ofta och det passerar mycket tågtrafik.