Hög fart dödar, vet Anders Engman i Gillbergatorp. I bostadsområdet finns nära 40 hushåll som är beroende av en trafiksäker riksväg 52. De vet alla vilka farorna är.
När Engman promenerar över tågrälsen ut mot 52:an har han Viren och badplatsen bakom sig. Där vimlar av folk fina somrar. Framför sig tvärs över vägen har han hållplatsen där en kvinna steg av bussen en kväll 1983. Hon dog när hon skulle gå över, påkörd av en bil från Vingåkershållet.
Tillbuden på 350-meterssträckan vid denna utfart har varit många, uppger Engman.
– Det är bara en tidsfråga innan det smäller igen. Det är det vi försöker förebygga.
Reaktionerna i Viala var starka när Trafikverket hösten 2014 höjde hastighetsgränsen förbi orten från 70 till 80 km/h. Vägen är viktig för arbetspendlingen och näringslivets transporter. Trafikrytmen ska därför begränsas så lite som möjligt.
Med envishet och stöd av andra Vialabor har vägsamfälligheten och nu Engman som privatperson tryckt på för sänkt hastighet förbi badet. Problemet är inte så mycket fartdårarna. Det är att siktsträckan från utfarten bedöms som otillräcklig i förhållande till hastighetsgränsen.
Från det att trafiken från Vingåkershållet dyker upp på den backiga kurvans krön, finns inte många sekunder att spela på för den som från utfarten ska ut på vägen eller korsa den. I farozonen finns personbilar, långsamtgående fordon, cyklister och fotgängare som korsar vägen till busshållplatsen.
Hittills har alla försök att få till stånd sänkt fart kombinerad med hastighetskameror varit förgäves. Länsstyrelsen kan utfärda lokala undantagsregler i trafiken men har avvisat önskemålet. Anders Engman var den senaste i raden som fick avslag.
Flera Vialabor pekar på 50-skyltarna och fartkamerorna i Baggetorp, och undrar varför deras trafiksäkerhet värderas annorlunda. Men varken polisen eller Trafikverket ser någon fara med den nuvarande hastighetsgränsen.
Trafikverket hänvisar till VGU, Vägars och gators utformning, som säger att 80 km/h är tillåtet när siktsträckan är 150–200 meter. Från utfarten till krönet är det enligt verkets mätning 145 meter, vilket anses vara tillfyllest.
Det är här det börjar bli trixigt. När Jörgen Svensson, trafikingenjör i Vingåkers kommun, mätte samma sträcka uppnådde han knappt 130 meters sikt.
– Jag bedömer siktsträckan så pass begränsad att 80 är en olycklig hastighet, säger han.
Det har också gjorts en privat mätning av en fackman med precisionsinstrument som används vid väganläggning.
Resultat: 109 meters sikt.
I förhållande till VGU talar mycket för en sänkning, anser Engman.
Länsstyrelsens bedömning påverkas dock inte av de delade meningarna om siktsträckan, vilket Jörgen Svensson har svårt att förstå. Han tycker att det bör göras en ny mätning där alla inblandade parter medverkar.
– Det är ju en boendemiljö det handlar om.