24:e årets upplaga av kammarmusikfestivalen på Julita gård inleddes med ljuva tangotoner. Pianisten Tania Naranjo och ackordeonisten Minna Weurlander, som turnerat tillsammans i flera år, var under söndagen på plats för att framföra sin vemodiga och intensiva tangoinspirerade musik.

De två artisterna har känt varandra i över tjugo år men har bara spelat tillsammans i fem år.

‒Det blir mycket egenskriven musik. Jag tror det blir en fin stund, sa Minna Weurlander strax innan hon klev upp på scenen för kvällens framträdande.

Hon har rötter i Finland och är starkt influerad av den finska och ryska ackordeon-traditionen medan hennes kollega Tania Naranjo har rötter i Chile och är influerad av både jazz och argentinsk tango.

Tillsammans spelar de tango nuevo, en egen genre inom tangomusiken, något som tycktes uppskattas av publiken som var på plats.

På plats var även Katrineholmssonen Carl Pontén, pianist och arrangör för Julitafestivalen. Han hoppas kunna bjuda publiken på många fina musikstunder på Skansenmuseet under sommaren.

Att festivalen hålls just där är ingen slump, menar han.

‒Man kan inte spela vartsomhelst. Det är viktigt med rätt atmosfär och akustik, något som finns här, säger han.

När han i tonåren gick på konsert på museet föll han för den vackra miljön. Nu vill han ta chansen att visa internationella artister platsen.

‒Det är ett dunkelt rum där man verkligen kan tänka medan man spelar. Man kommer in i en speciell känsla, något som såklart även publiken är en del av. Det blir en helhetsupplevelse.

Även kvällens artister verkade nöjda med spelplatsen.

‒Det är fantastiskt att spela här, sa Minna Weurlander från scenen.