Prisbelönte Patrik har magkÀnsla för ljud

En dörr som gnisslar. NĂ„gon som krĂ€ks. En mördares smygande steg. NĂ€r ljuddesignern Patrik Strömdahl jobbar med film plockar han ljud frĂ„n sitt gigantiska arkiv – eller skapar nya i sin studio.

Foto: Fotograf saknas!

VĂ€sterljung2016-03-11 10:15

Fredag och filmkvĂ€ll. Du ser – men reflekterar du över vad du hör?

– Mitt jobb Ă€r att förstĂ€rka och förĂ€dla berĂ€ttelsen. Inte ta över den, sĂ€ger Patrik Strömdahl, som samlat in ljud i över 30 Ă„r.

– Min fru kunde bli galen pĂ„ mig förr nĂ€r jag slĂ€pade med inspelningsmaskin och jĂ€ttemikrofoner överallt för att fĂ„nga miljöljud.

Hur gÄr insamlandet till? Patrik skrattar, ty ibland blir metoderna udda. Andra gÄnger gÀller det att haka pÄ i stunden.

– NĂ€r jag behövde dova, metalliska dunsar fick pappa fick följa med till ett varv och dunka en rörtĂ„ng i fartygsskroven. Vid en hĂ„rd storm i början pĂ„ 80-talet spelade jag in spöklika tjutanden och vinanden, som jag har konstant nytta av.

Oftast jobbar han med film som kan krÀva mÄnader i studion. Men det kan ocksÄ handla om liveljud i en kyrka eller pÄ festival. Eller till en teaterscen eller ett torgmöte.

En av hans favoritlokaler Àr YtterjÀrna kulturhus, efter ett gig med bluesbandet Bluehouse dÀr han spelar bas.

– Det var mĂ€ktigt. Ljudet lĂ€t stort och fylligt, utan att vara högt. Magiskt!

Annat Àr det med Trosa kyrka, vars akustik Àr en svÄr utmaning.

– Nu har jag lĂ€rt mig. Men det blir lĂ€tt ett lite tjockt, aggressivt ljud, som gör att publiken fĂ„r spader om det blir för högt.

I nĂ€mnda kyrka har han mött ljudteknikerns fasa. Strömmen gick – mitt i en konsert.

– Det blev helt tyst, och varenda instĂ€llning i mixerbordet försvann. DĂ„ var infarkten nĂ€ra – men vi redde ut det, sĂ€ger Patrik Strömdahl, som smĂ„ryser vid tanken pĂ„ knaster med fler missljud som kan förvandla den bĂ€sta teknik till "helvetet sjĂ€lvt".

Den mÀnskliga kommunikationen kan ocksÄ bli ett hinder. Till exempel med en artist eller regissör.

– För mig gĂ€ller "allt för konsten". Att göra det bĂ€sta tillsammans. Men en del Ă€r knöliga att jobba med. Har svĂ„rt att slĂ€ppa kontrollen. DĂ„ fĂ„r man göra sitt bĂ€sta för att fĂ„ dem att tagga ner. Vara diplomatisk och professionell.

Vad ger dig flow?

– Bra filmfoto, rikt bildsprĂ„k! Det triggar mig, sĂ€tter i gĂ„ng det intuitiva, manar till bra ljuddesign!

Du tillhör filmvÀrldens doldisar. FÄr du nÄgonsin beröm?

– Inte sĂ„ ofta. Folk vet ofta inte hur mycket jobb det Ă€r att skapa en ljudbild som kĂ€nns naturlig. DĂ€remot mĂ€rks det nĂ€r nĂ„got lĂ„ter fel.

Till exempel ĂŒbersentimental musik till en sorglig scen. Eller ett knytnĂ€vsslag som lĂ„ter för mycket vid trĂ€ff. Det kan störa filmupplevelsen.

Men erkÀnnanden har han fÄtt. Var en av tre som fick en Guldbagge för filmen "LÄt den rÀtte komma in". Varit nominerad för en annan bagge, och Àven för en "Jussi", baggens finska motsvarighet.

– Nyligen gjorde tvĂ„ amerikanska recensenter mig glad. De var pĂ„lĂ€sta, kunniga och sĂ„g verkligen min ljuddesign i filmen "Yarden", som har biopremiĂ€r 11 mars, berĂ€ttar Patrik Strömdahl, dĂ€r viss stolthet anas trots alla Ă„r av professionellt skapande.

"Yarden", som hade premiÀr vid Göteborgs filmfestival och har visats i Berlin, Àr gjord efter en berÀttelse av Kristian Lundberg. Den utspelar sig i en tung hamnmiljö med suggestiva, mörka, metalliska ljud. HÀr fÄr Patrik anvÀnda hela sin rika förestÀllningsvÀrld, som Àr den kreativa ljuddesignerns signum.

– Det blev mĂ€ktiga bilder nĂ€r vi filmade, men ljuden pĂ„ plats var hopplöst trĂ„kiga. SĂ„ nu har jag byggt upp en hel miljö av hamnljud i min studio, och det kĂ€nns som att jag gjort nĂ„got bra!

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om