I slutet av oktober blev infrastrukturchefen Johnny Ljung uppringd av personal på Valla skola. Ungdomar hade setts på tågrälsen som delar samhället, där tåg passerar i 200 kilometer i timmen.
– Samtidigt blev jag kontaktad av Trafikverket som beskrev hur lokförare hade uppmärksammat spårspring på samma sträcka, säger Johnny Ljung.
En månad senare fick han besked om att det befintliga staketet intill gång- och cykelbron skulle repareras och en diskussion om att sätta upp stängsel längs med järnvägen inleddes. Katrineholms kommun och Trafikverket kom överens om att sätta upp ett två meter högt staket på en 500 meter lång sträcka, för att minska olycksrisken.
Kostnaden landar på 200 000 kronor vardera. Stängslet kommer att ansluta till järnvägsbron och avslutas strax efter silon.
– Vi skulle hellre lägga pengar på annat, än på dem som bryter mot lagen. Säkerheten är inte bristfällig. Det är förbjudet att gena över spåren, säger Ljung.
Skolan ser positivt på stängslet, som beräknas vara klart i månadsskiftet mars/april. Vårdnadshavare har uppmärksammat dem på att ungdomar har försökt att locka med sig andra in på spårområdet, vilket kan få ödesdigra konsekvenser om tåget kommer.
– Det vore fruktansvärt för föräldrar, elever och skolans personal att uppleva ett sådant trauma, säger Camilla Wadman, administratör.
Som lokförare finns det ingen chans att hinna bromsa.
– Man kan bara tänka sig paniken hos lokföraren, säger Peter Douhan, leveransuppföljare på Trafikverket.