Bron över Västra stambanan vid Bolverstorp, i skogen mellan Sågmon och Valla, revs nyligen och kördes till deponi. Anledningen var att bron, som uppfördes för snart 75 år sedan, hade nått sin tekniska livslängd och helt enkelt behövde bytas ut.
– Den var slut. Stålet var sönderrostat och det var alla möjliga fel. Vi planerar för brobyten flera år i förväg, så beslutet kan ha fattats fem till tio år tillbaka i tiden, då våra planer sträcker sig över lång tid, säger Nazette Strandberg, projektledare för brounderhåll på Trafikverket.
En del förarbeten kvarstår innan den nya bron kan lyftas på plats. När dessa arbeten kan genomföras är oklart, men planen är att bron ska hamna i sitt rätta läge inom en till två månader. Därefter återstår andra åtgärder, innan det är dags för slutbesiktning i december.
– Bron är tillverkad i Polen och de är duktiga på det där. Den väger omkring 60 ton, men det räcker med en lyftkran för att lyfta bron på plats. Vi räknar med att den ska hålla i 120 år, förutsatt att den underhålls med jämna mellanrum.
Det pratas om stora underhållsskulder när det gäller infrastruktur i Sverige. Är det likadant med broarna?
– Ja, det finns en skuld, men vi försöker underhålla broarna för att utöka den tekniska livslängden, säger Nazette Strandberg.
Den gamla bron var enfilig och det kommer även den nya att vara. Byggkostnaden uppgår till omkring åtta miljoner kronor.