Europa cyklar sig ut ur pandemin

Bryssel, Barcelona, Berlin – under coronavĂ„ren har cykelbanorna i Europas stĂ€der blivit bredare och fler Ă€n nĂ„gonsin för att mĂ€nniskor inte ska trĂ€ngas i kollektivtrafiken. Cykeln ska hjĂ€lpa oss ur krisen – och det Ă€r inte första gĂ„ngen.

Precis som i mÄnga andra stÀder mÄlas nya cykelbanor upp i Rom.

Precis som i mÄnga andra stÀder mÄlas nya cykelbanor upp i Rom.

Foto: Andrew Medichini/AP

HÀlsa och sjukvÄrd2020-06-03 05:20

I Europa tycks coronapandemin innebÀra en cykelrevolution.

NÀr virusrestriktioner hÀvs behöver det ske utan att smittspridningen tar fart igen. En strategi som mÄnga av de stora europeiska stÀderna har anammat Àr att locka invÄnarna upp pÄ cykeln i stÀllet för att trÀngas i kollektivtrafiken. Bilder pÄ vÀltrafikerade cykelvÀgar runt om i Europas vittnar om att det fungerar.

Milano, Bryssel, Barcelona, Berlin, Budapest och flera stÀder i Storbritannien Àr bara nÄgra exempel pÄ platser dÀr det nu hÀnder saker. Cykelbanor breddas pÄ bekostnad av bilarnas körfÀlt, fler cykelstÀll placeras ut och nya cykelvÀgar ritas upp dÀr det förut inte fanns nÄgra. Vissa blir sÄ kallade pop-up-cykelbanor medan andra förvÀntas bli kvar permanent.

650 kilometer cykelvÀg

I Paris byggs cykelbanenĂ€tet ut – bĂ„de pop-up-cykelbanor och permanenta cykelbanor – med 650 kilometer.

Emmanuel Marin Àr en av stadens cyklister som tidigare har drivit en blogg dÀr han tipsat om cykelleder som leder ut frÄn staden. Nu följer han utvecklingen inne i stadskÀrnan dÀr förÀndringen frÀmst syns pÄ eftermiddagarna, som innan coronakrisen brukade innebÀra relativt lugna gator.

– Nu Ă€r det mĂ„nga som cyklar pĂ„ eftermiddagarna. Vi fĂ„r se om det fortsĂ€tter sĂ„ nĂ€r det blir sĂ€mre vĂ€der, det kommer sĂ€ga mycket om framtiden, resonerar han.

"Fönster för förÀndring"

Det Ă€r inte första gĂ„ngen som cykling fĂ„r ett lyft av en pandemi. "Cykla – och hĂ„ll dig frisk" löd uppmaningen under spanska sjukan nĂ€r cykeltillverkare tryckte upp annonsblad och uppmanade mĂ€nniskor att sĂ€tta sig pĂ„ cykeln.

Och den hÀr vÄren har cykelinfrastrukturen i flera stÀder anpassats och utvecklats i rask takt. NÀr Cykelns dag under onsdagen uppmÀrksammas för tredje Äret i rad har mycket hÀnt som för cyklingen framÄt.

Lars Strömgren har jobbat med cykelfrÀmjande i mÄnga Är.

– Corona har skapat ett fönster för förĂ€ndring dĂ€r beslutsfattare behöver agera och visa att de inte latar sig, utan kavlar upp armarna och tar itu med saker, sĂ€ger Lars Strömgren, vice president för Europeiska cykelförbundet, ECF, och ordförande för CykelfrĂ€mjandet.

En del av gatubilden

– Det finns Ă€ven en acceptans frĂ„n folk som annars kanske stĂ„r pĂ„ barrikaderna och Ă€r förbannande sĂ„ fort man tar bort en parkering. Det Ă€r mĂ„nga saker som rĂ„kar sammanfalla som jag definitivt tror Ă€r positivt för cykelfrĂ„gan, fortsĂ€tter han.

Emmanuel Marin i Paris har sjÀlv varit ute och cyklat pÄ de nya, ofta gulmarkerade, cykelvÀgarna.

– Jag tog en bild för nĂ„gra dagar sedan pĂ„ en populĂ€r bro dĂ€r det numera finns betongklossar för att skydda cyklisterna. Nu har de blivit en del av gatubilden i Paris, sĂ€ger han.

RÀttad: I en tidigare version hade Lars Strömgren fÄtt fel efternamn.

Fakta: Cykelns dag

2018 utsÄg FN den 3:e juni till Cykelns dag. Dagen ska bidra till att uppmÀrksamma cykeln som ett enkelt, prisvÀrt, pÄlitligt, rent och miljömÀssigt hÄllbart transportmedel.

Instiftandet av Cykelns dag hade lÀnge efterfrÄgats av World Cycling Alliance (WCA) och European Cyclists Federation (ECF). Under klimatmötet i Paris 2015 presenterade organisationerna en analys av hur cykling bidrar till att möta FN:s globala hÄllbarhetsmÄl.

KÀlla: FN och CykelfrÀmjandet

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!