Vid polsk-ukrainska grĂ€nsen har polska förare blockerat trafiken sedan början av november. Det görs i protest mot hur de ukrainska bilarna slĂ€ppts in pĂ„ den europeiska marknaden â en Ă„tgĂ€rd som gjorts gemensamt av EU-lĂ€nderna för att hjĂ€lpa den ukrainska ekonomin under kriget.
De polska förarna menar dock att de blir utkonkurrerade och fÄr flankstöd frÄn den egna regeringen.
ââVi krĂ€ver bestĂ€mt och otvetydigt ett Ă„terinförande av tillstĂ„ndssystemet. Det fungerade vĂ€l fram till vĂ„ren 2022, sĂ€ger premiĂ€rminister Mateusz Morawiecki till polska journalister enligt nyhetsbyrĂ„n AFP.
Hoppas pÄ ny regering
EU-kommissionÀren Valean Àr emellertid skarpt kritisk.
ââJag hoppas verkligen att myndigheterna i lĂ€nderna vid grĂ€nsen tar sitt ansvar pĂ„ ett allvarligt sĂ€tt, frĂ€ser Valean â och sĂ€tter nu sitt hopp till att den nya polska regering, som inom kort vĂ€ntas ersĂ€tta Morawieckis styre, kan agera annorlunda.
ââDet Ă€r synd för den nuvarande regeringen var vĂ€ldigt aktiv i att stötta Ukraina frĂ„n början. Synd att de ska sluta pĂ„ ett sĂ€tt som inte uppskattas.
Cabotageregler
FrÄn svensk sida betonar infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) vikten av att hitta en snar lösning.
ââDet Ă€r cabotageregler som ska följas. Det finns regler hĂ€r ocksĂ„ förstĂ„s för ukrainska transporter, dĂ€r det finns uppgifter om att det finns förbĂ€ttringspotential. Men det Ă€r viktigt att inte ha lĂ„sningar i det hĂ€r lĂ€get, sĂ€ger Carlson i Bryssel.