Dataspelsbranschen redo ta EU in i framtiden

Dataspel Àr underhÄllning och stora pengar, javisst. Men utvecklarna vill ocksÄ slÄ ett slag för sin betydelse för innovation och utbildning inom EU.
–Vi har kĂ€nt oss förbisedda, sĂ€ger Per StrömbĂ€ck frĂ„n svenska Dataspelsbranschen, under ett Brysselbesök.

Dataspelens betydelse för innovation, utbildning och kampen mot klimatförÀndringarna uppmÀrksammas med en utstÀllning i EU-parlamentet i Bryssel.

Dataspelens betydelse för innovation, utbildning och kampen mot klimatförÀndringarna uppmÀrksammas med en utstÀllning i EU-parlamentet i Bryssel.

Foto: Wiktor Nummelin/TT

EU2023-03-14 11:43

Alldeles intill EU-parlamentets öppna tv-studio dras ledamöter och andra nyfikna till montrar med spel och ny teknik.

Trafikverkets rörliga grafik över jÀrnvÀgar för tilltÀnkta höghastighetstÄg fÄr tjÀna som exempel pÄ vad som kan göras med hjÀlp av program som egentligen skapats för att underhÄlla.

– Det hĂ€r Ă€r för att visa hur mycket den hĂ€r sektorn Ă€r involverad i att utveckla teknik som Ă€r vĂ€ldigt anvĂ€ndbar i dag och mycket lovande för framtiden, förklarar franske EU-parlamentsledamoten Laurence Farreng.

"Viktig industri"

Farreng sitter i parlamentets kulturutskott och var i höstas ansvarig för ett gemensamt uttalande om synen pÄ just dataspel och deras betydelse.

Nu stÄr hon vÀrd för ett tredagarsbesök dÀr framför allt den svenska branschen visar upp sig och talar om sin betydelse för innovation, utbildning och klimatarbete.

– Det Ă€r för att sprida kunskap och förhoppningsvis inspirera beslutsfattarna till bra och vĂ€linformerade beslut, sĂ€ger branschorganisationens talesperson Per StrömbĂ€ck.

– Vi Ă€r ju numera en viktig industri i Europa, inte minst i Sverige, och jag törs pĂ„stĂ„ att vi ocksĂ„ Ă€r en viktig del av mĂ€nniskors liv och att det ocksĂ„ finns kulturella och konstnĂ€rliga kvaliteter. Men vi har ofta kĂ€nt oss lite förbisedda, att kunskapen om det vi gör Ă€r lĂ„g och att det faktiskt finns fördomar.

Behöver personal

SjÀlvklart handlar Brysselbesöket ocksÄ om att pÄverka. Spelbranschen vÀxer stadigt och behöver sÀkra att det finns folk att anstÀlla. Med rÀtt utbildning.

– MĂ„nga tror att nĂ€r det saknas spelutvecklare sĂ„ Ă€r det programmerare, men det Ă€r inte ens en tredjedel som jobbar med att programmera. Det Ă€r minst lika mĂ„nga grafiker och designers, sĂ€ger Dataspelsbranschens analyschef Johanna Nylander.

– För oss Ă€r migration en viktig del. Vi Ă€r beroende av att ha fler mĂ€nniskor. HĂ€lften av alla som jobbar inom den svenska spelindustrin har flyttat till Sverige för att jobba, men svenska företag har Ă€ndĂ„ fler anstĂ€llda i andra lĂ€nder Ă€n hemma i Sverige, konstaterar StrömbĂ€ck.

Förslag i maj

Även EU-kommissionen Ă€r pĂ„ plats i parlamentet för att berĂ€tta om sina planer för de omrĂ„den som berör branschen. I maj ska exempelvis ett "initiativ" presenteras om virtuella vĂ€rldar.

Rehana Schwinninger-Ladak, avdelningschef pÄ kommissionsmyndigheten DG Connect, betonar dock att det inte handlar om att lagstifta utan frÀmst om att hjÀlpa industrin och EU:s medlemslÀnder pÄ traven.

– Kommissionen Ă€r inte hĂ€r för att sĂ€ga vad ni fĂ„r göra eller inte fĂ„r göra. Vi Ă€r hĂ€r för att underlĂ€tta, betonar hon.

Kulturpolitiska mÄl?

EU-parlamentet vill att kommissionen tar fram en strategi för dataspelsbranschen. I det uttalande som Laurence Farreng arbetade fram i höstas talas bland annat om att hjÀlpa till med utbildning och finansiering.

Fast dÀr nÀmns ocksÄ mer kulturpolitiska mÄl, om att branschen kan frÀmja "europeisk historia, identitet, kulturarv, vÀrderingar och mÄngfald". Det bidrog till att en stor mÀngd av de svenska EU-parlamentsledamöterna röstade nej, med hÀnvisning till att EU inte ska lÀgga sig i för mycket.

De svenska nejen gillas inte av branschen.

– Vi hĂ„ller inte med dem och det har vi framfört till dem. Vi tycker inte att det Ă€r fel att ha en kulturpolitik för spel. TvĂ€rtom Ă€r det kanske bra – vi har ju det för andra uttryck. Hur man sedan formulerar det kommer att vara en diskussion för evigt, sĂ€ger Per StrömbĂ€ck.

Fakta: EU och dataspel

Vid ett seminarium i EU-parlamentet den 7-9 mars hölls diskussioner pÄ framför allt tre olika teman:

Hur dataspel bidrar till framtida teknisk utveckling – och dĂ€rmed ökar EU:s konkurrenskraft globalt.

Hur dataspel kan anvÀndas inom utbildning för att förbereda för en framtida arbetsmarknad.

Hur dataspel kan anvÀndas för genomförandet av EU:s "gröna giv" för klimatet, bland annat hur företagen kan minska sina koldioxidavtryck.

KĂ€lla: Dataspelsbranschen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!