USA:s Afrikalag trappar upp stormaktsspel

En lag för att stoppa "illvillig" rysk aktivitet i Afrika Àr pÄ vÀg att godkÀnnas i USA. För de afrikanska lÀnderna innebÀr det att de kan komma att tvingas vÀlja sida.
–Man ska vara försiktig med analogier till kalla kriget, men det finns en liknande logik hĂ€r, sĂ€ger USA-forskaren Björn Ottosson.

Det ryska inflytandet i vÀstafrikanska Mali Àr stort, vilket det nya lagförslaget syftar till att stÀvja. Bild frÄn antifransk, och prorysk, demonstration i huvudstaden Bakamo 2020.

Det ryska inflytandet i vÀstafrikanska Mali Àr stort, vilket det nya lagförslaget syftar till att stÀvja. Bild frÄn antifransk, och prorysk, demonstration i huvudstaden Bakamo 2020.

Foto: AP/TT

Afrika2022-06-06 05:00

– Vi mĂ„ste tvinga varje stat att vĂ€lja mellan att bedriva handel med den fria vĂ€rlden, eller med en krigsförbrytare.

Den republikanske kongressledamoten Michael McCaul skrÀdde inte orden under ett anförande i representanthusets utrikesutskott i april. Han Àr en av de drivande politikerna bakom ett lagförslag som snart ser ut att bli verklighet i USA, som gÄr under namnet "lagen för att motarbeta illvillig rysk aktivitet i Afrika".

I förslaget, som fick 419 av representanthusets 435 röster, stÄr det bland annat att USA regelbundet ska utvÀrdera den ryska federationens inflytande och pÄverkan i Afrika "som undergrÀver USA:s intressen" och "hÄlla Ryssland och afrikanska regeringar och deras företrÀdare som bistÄr i sÄdan illvillig aktivitet ansvariga". Verktyg som kan komma att appliceras Àr bland annat sanktioner och indraget stöd.

Lagförslaget vÀntas snart Àven röstas igenom i senaten.

Underordnat stormaktsspelet

– Allt USA gör i Afrika Ă€r underordnat mĂ„let att reducera Kinas och Rysslands inflytande, sĂ€ger Björn Ottosson, forskare vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) med USA:s utrikespolitik som expertomrĂ„de.

För lÀnderna i Afrika kan konsekvenserna komma att reducera möjligheten att sjÀlvstÀndigt fÄ utveckla vilken politik och ekonomi lÀnderna vill ha framöver.

För att fÄ bÀsta möjliga utfall vill mÄnga tillvÀxtekonomier hÄlla marknaden öppen, kunna ta emot investeringar frÄn olika hÄll, bedriva handel med flera aktörer och vÀga stormakternas anbud mot varandra. Men USA:s stegrande stormaktspolitik kan komma att stÀnga mÄnga av de dörrarna.

Å andra sidan skulle det ocksĂ„ kunna leda till att vissa lĂ€nder fĂ„r ökat stöd frĂ„n USA. Det nya intresset kan Ă€ven hjĂ€lpa lĂ€nder som vill stĂ„ emot ryska pĂ„verkanskampanjer och militĂ€ra operationer, som enligt vĂ€sterlĂ€ndsk underrĂ€ttelse trappats upp de senaste Ă„ren.

Eskalerat i Äratal

Den eskalerande stormaktskonflikten har pÄgÄtt i flera Är. NÀr Ryssland olagligen invaderade ukrainska Krimhalvön 2014 blev det smÀrtsamt tydligt för omvÀrlden att landet inte var intresserat av en demokratisk utveckling, och Ryssland blev ett utrikespolitiskt problem.

Förut fanns Àven en förhoppning om att Kinas politiska riktning skulle röra sig Ät ett mer öppet hÄll i takt med att handeln med omvÀrlden ökade. Det hoppet dog under Donald Trumps tid som president i USA, enligt Ottosson.

– Nu ses Kina enbart som ett hot som USA vill stoppa pĂ„ alla fronter. Det har varit en gradvis process som eskalerade under Trump, men den fanns Ă€ven tidigare.

NÀr Ryssland i februari inledde en större invasion i Ukraina accelererades utvecklingen Àn mer, och lagförslag med udden riktad mot Ryssland har goda chanser att snabbt godkÀnnas i USA.

Afrika förlorar

Resultatet blir ett USA som betraktar omvÀrlden i skenet av denna stormaktskonflikt, dÀr dess handel, assistans, politiska stöd och sÀkerhetspolitik avgörs av strategin att minimera Kina och Rysslands inflytande.

– Synen pĂ„ Afrikakartan kommer delas upp utifrĂ„n vilka stater som redan finns i deras lĂ€ger, vilka stater som gĂ„r att locka till sig och vilka stater som kan bli svĂ„ra att fĂ„ över, eftersom de bedöms ligga för nĂ€ra motstĂ„ndaren, sĂ€ger Björn Ottosson.

Och det blir Afrika som drar det kortaste strĂ„et. Stormaktskonflikten riskerar att innebĂ€ra att lĂ€nderna berövas möjligheten att sjĂ€lva besluta vilken riktning de önskar utvecklas i och hamnar i situationer dĂ€r de tvingas vĂ€lja sida – likt situationen under kalla kriget.

– Det hĂ€r kan fĂ„ konsekvenser lĂ„ngt bortom Ryssland.

Fakta: SĂ„ stiftas lagar i USA

Den lagstiftande makten i USA finns i kongressens tvÄ kammare: representanthuset och senaten.

Representanthusets 435 ledamöter vÀljs till tvÄ Är lÄnga mandatperioder, medan senatens 100 ledamöter (tvÄ per delstat) sitter i sexÄrsperioder.

Ett lagförslag mĂ„ste godkĂ€nnas i bĂ€gge kammare. DĂ€refter lĂ€ggs det för att signeras pĂ„ presidentens bord. Presidenten har vetorĂ€tt – men om tvĂ„ tredjedelar av representanthuset och senaten Ă€ndĂ„ stödjer lagförslaget sĂ„ hĂ€vs presidentens veto.

DÀremot har presidenten möjlighet att inte skriva under en lag under den tio dagar lÄnga tidsfrist som förslaget ligger pÄ hens bord. Om kongressen ajourneras under den perioden faller lagförslaget i vad som kallas för ett fickveto.

KĂ€lla: USA:s kongress

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!