Under hösten och förvintern pågick Trosaruschen, ett initiativ från handlarna i centrala Trosa. Kunderna skulle motivera varför man handlade lokalt och de 12 bästa motiveringarna vann fina priser och presentkort.

Tanken med initiativet var att man ville väcka folks medvetenhet kring den lokala handeln och att premiera trogna kunder. Ruschen gav effekt som sträckte sig över julhandeln. Trosa året om, ett nätverk som till viss del har ersatt den gamla köpmannaföreningen, kontaktperson för nätverket är Erica Fjellstedt, ägare till Butik Bohem.

– Jag vet inte hur det har gått för de andra än, vi har inte haft något möte men det här har varit min bästa jul någonsin. Jag började för fem år sedan och de brukar säga att det tar fem till sju år att etablera sig, så det spelar nog in. Men jag tror att Trosaruschen har påverkat en hel del. När folk ska börja skriva ner en motivering börjar de tänka, jag tror att det har gjort folk mer medvetna om att handla lokalt, säger Erica Fjellstedt.

I butiken var Trosabon Jessica Petersson på plats och hon var en av alla som handlade sina julklappar lokalt.

– Jag skulle köpa julklapp till mina anställda och hittade en grej på nätet först. Men så såg jag att den kostade lika mycket hos Bohem då köpte jag här så klart, säger Jessica.

Även Peter Rosvall ägare till Details and Holly tycker att Trosaruschen gav effekt.

– Julen för min del var bra, ungefär som förra året. Folk pratade mer om oss lokala butiker, det berodde nog på ruschen, säger han.