Under tisdagen har varningar om halt väglag inkommit från bland annat väg 219 mellan Nynäs och Gökbacken samt väg 910 mellan Söderlänna och Valsberga.

Fenomenet kallas för blödande asfalt och innebär att bindmedlet i asfalten frigörs och tränger upp till ytan. Det lägger sig sedan på asfalten och bildar svarta oljeaktiga fläckar.

– Asfalt består av bindmedlet bitumen och krossat stenmaterial, ett slags ballast. När det blir riktigt varmt släpper bindmedlet i asfalten, stiger uppåt och lägger sig på asfalten i form av svarta blanka fläckar, säger Joanna Ljunggren, presskommunikatör på Trafikverket.

Varför blöder asfalten?

– Det är högsommarvärmen. Så fort det är långvarigt höga temperaturer så uppstår de här fläckarna. Det blir ännu tydligare nu när vi är uppe över 30-strecket så klart.

Vad ska man tänka på som trafikant i sådana här lägen?

– Man ska se till att sänka hastigheten, hålla avståndet till framförvarande fordon och vara extra uppmärksam. Är det väldigt mycket fläckar ska man ringa in det till Trafikverket. Ju mer vi vet om våra vägar desto bättre är det för då kan vi hålla vägarna säkra.

Är det vissa typer av vägar som drabbas?

– Det är främst nybelagda vägar som kan vara extra utsatta för det här, så där gäller det att vara extra uppmärksam.

Kan vi förvänta oss mer?

– Så länge värmen håller i sig kommer det bli värre. Det är ett stort problem och något vi arbetar med att underhålla. Samtidigt, om man vill se det med lite mer positiva ögon, så stärker det vägen på lång sikt. När bindmedlet som trängt upp svalnat och sandas så blir beläggningen ännu starkare än den var innan.