Walle har nämligen inte avslöjat att han räddade en gammal dams anseende genom att gifta sig med henne innan hennes frånfälle för att ge hennes faderslösa son ett namn. Det är många år sedan, men plötsligt dyker den okände sonen Kalle (Jonathan Andersson) och han råkar dessutom vara varietéartist i Flen.

Walles studentkamrat, advokat Kurt (Kent Jönsson) gör sitt bästa för att hjälpa till när katastrofen är ett faktum och skademinimering som står högst på agendan. Trångmålet stramar som en illasittande kostym och inte blir det bättre när svärföräldrarna gör entré: kommersrådet Teodor (Leif Rudin), som är en klockren Markurell och hans maka Matilda (Ingegerd Andersson). Som ännu en joker i leken finns det uppstudsiga och föga underdåniga hembiträdet Anna, mustigt spelad av Magdalena Sundling. Makan Elsas barndomsväninna Helga (Helen Hultin) står också för rejäla lappkast i handlingen.

Det är bara att gratulera Högsjö kultur- och teatergrupp för ett förstklassigt arbete med uppsättningen. Farsen spelades på 70-talet av Nils Poppe och då hette den "Fars lille påg". 1999 tog Eva Rydberg sig an den och satte upp sin version "Fars lille tös". Originalmanuset från 30-talet har omarbetats till Högsjöversionen "Hurra - en pojke!", men tidsandan hålls intakt och det är en fröjd att ta del av bortglömda ord och uttryck som manuset är tryfferat med.

Artikelbild

Trenne herrar försöker lösa den penibla situationen med varierande resultat. Från vänster: advokat Kurt Sjöberg (Kent Jönsson), Kalle Papperswan (Jonathan Andersson) och Walle (Greger Andersson).

Med en väl utarbetad rekvisita tas åskådarna med på en tidsresa till 40-talet och känslan förstärks av det varsamt omarbetade manuset och sångnumren som makarna Sune och Ingegerd Andersson med bravur skapat.

Regissör Martina Hillerton kan vara stolt över det texttragglande som hon och ensemblen ögnat sig åt. Dialogen är inte lätt och det finns många tungvrickande ord att snubbla över, men aktörerna klarar det med glans och håller balansen.

Extra guldstjärna tilldelas Kent Jönsson som spelar sin advokat med underbar förnumstighet, sävlig norrländska och omisskänneliga drag av Tage Erlander. Guldstjärna även till Jonathan Andersson, inte minst för alla hans förvandlingsnummer under resans gång. Oförglömlig är entrén som femme fatale med svepande hårman och rött fodral.

Med fullsatt premiär och lördagsföreställningarna så gott som utsålda är farsen en ny fullträff i Högsjö.