Johannisdal har fĂ„tt nya Ă€gare – smygöppnar till vĂ„ren

FrĂ„n IT till B&B. Petruta Mirela Dobre och Eugene Temnikov Ă€r beredda att satsa för att besanna drömmen om ett eget bed and breakfast – "Whatever it takes", sĂ€ger hon.

Petruta Mirela Dobre och Eugene Temnikov har köpt Johannisdals B&B. I deras vision ryms stort fokus pÄ att anpassa utbudet efter allergier, intoleranser och att hÄlla det nÀrproducerat.

Petruta Mirela Dobre och Eugene Temnikov har köpt Johannisdals B&B. I deras vision ryms stort fokus pÄ att anpassa utbudet efter allergier, intoleranser och att hÄlla det nÀrproducerat.

Foto: Daniel Ekström

Sparreholm2022-01-03 19:10

– Jag stod dĂ€r bakom kassan och bara kĂ€nde, "this is it". Jag sĂ„g mig sjĂ€lv, jag sĂ„g kunden, jag sĂ„g mig servera. Det var samma kĂ€nsla som nĂ€r jag reste till sverige första gĂ„ngen, i februari 2007. Jag kommer ut frĂ„n Arlanda och Ă€r pĂ„ vĂ€g in i en taxi, det Ă€r vinter och jag blickar ut över fĂ€lten och bara vet – hĂ€r ska jag bo, minns Petruta Mirela Dobre.

Hon och maken Eugene Temnikov bor sedan tio Ă„r tillbaka i Skebokvarn och hĂ€romveckan köpte de det tidigare bed and breakfast-kafĂ©et, Johannisdal, utmed vĂ€g 53. 

Projektet kommer de att fasa in stegvis i sina liv. BĂ„da arbetar för tillfĂ€llet med IT pĂ„ ett större företag i SödertĂ€lje – Ă€ven om hemmet i Skebo har blivit deras arbetsplats pĂ„ heltid sedan pandemin svepte in för knappt  tvĂ„ Ă„r sedan.

– Vi tar över den första mars nĂ€r sĂ€songen inte Ă€r helt igĂ„ng, sĂ„ vi har nĂ„gra mĂ„nader pĂ„ oss att komma igĂ„ng, sĂ„ nĂ€r sommaren kommer ska vi vara helt "up and runing", förklarar Petruta Mirela Dobre innan maken lĂ€gger till:

– Tanken Ă€r att vi inte ska sluta med vĂ„ra jobb pĂ„ en gĂ„ng, vi börjar med det hĂ€r som en hobbyverksamhet, vi har ju lĂ„n, rĂ€kningar och tre barn att tĂ€nka pĂ„.

IdĂ©n om att driva nĂ„got eget har visserligen funnits i bakhuvudet under en lĂ„ng tid, men efter fjolĂ„rets semester kĂ€nde de bĂ„da att det var svĂ„rare Ă€n vanligt att gĂ„ tillbaka till jobbet. Med ens började de finkamma marknaden efter bed and breakfasts-verksamheter, kafĂ©er och motell med ett kikarsikte som strĂ€ckte sig Ă€nda ned till Östergötland. NĂ€r Johannisdal vĂ€l dök upp var kĂ€nslan att saken var avgjord och drömmen nĂ€ra. 

I slutet av november blev försÀljningen av Johannisdal klar. Förmedlingen sköttes av Svensk fastighetsförmedling i Flen.
I slutet av november blev försÀljningen av Johannisdal klar. Förmedlingen sköttes av Svensk fastighetsförmedling i Flen.

– Det Ă€r spĂ€nnande, skrĂ€mmande och nytt. Idag Ă€r vi en del av ett stort företag och styrs av allting ovanför. Nu kan vi prova, testa och har frihet att ta egna beslut, sĂ€ger Eugene Temnikov. 

Att Petruta Mirela Dobre har en personlighet fylld av bĂ„de snack och verkstad Ă€r inte heller en nackdel nĂ€r drömmar ska till att besannas. 

– Jag tycker om bra service, det Ă€r viktigt för mig. Varje gĂ„ng vi gĂ„r nĂ„gonstans Ă€r jag kritisk: över vad man fĂ„r och vad man betalar för.  Det mĂ„ste finnas en balans Och nĂ€r det inte Ă€r det, sĂ„ tĂ€nkte jag alltid att jag kan göra det hĂ€r bĂ€ttre sjĂ€lv, sĂ€ger Petruta med ett leende.

Det första Ă„ret ser de bĂ„da som ett provĂ„r , utan större förĂ€ndringar mot hur verksamheten tidigare har sett ut. I fortsĂ€ttningen Ă€r dĂ€remot planen att bara lĂ„ta fantasin och besökarnas vilja sĂ€tta grĂ€nserna. 

– Det Ă€r en plats med historia. Det lockar att ta över och fortsĂ€tta med nĂ„got som funnits sĂ„ lĂ€nge, sĂ€ger Eugene Temnikov, för att sedan lĂ€gga till:

– Men det Ă€r ocksĂ„ viktigt för oss att förstĂ„ vad som behövs pĂ„ just den platsen.

Johannisdal utmed riksvÀg 53.
Johannisdal utmed riksvÀg 53.

Trots att de bĂ„da kĂ€nner en oro över att Johannisdal skulle kunna gapa tomt framöver, har de likvĂ€l lĂ„ngsiktiga planer pĂ„ att gĂ„ ned i tid frĂ„n sina nuvarande arbeten och lĂ€gga mer av den pĂ„ Johannisdal. Förhoppningar om att lyckas locka in 53:ans bilister och mer lĂ„ngvĂ€ga gĂ€ster Ă€r inget de saknar. 

Dels för att de tror hemestrandet och viljan att upptÀcka Sverige snarare Àn uttalandet kommer att hÄlla i sig framöver, och dels för att makarna Àr beredda att göra vad som krÀvs.

– VĂ„ran styrka Ă€r att vi inte har en frusen vision, vi Ă€r flexibla. Det finns alltid nĂ„gonting som kunder behöver, man mĂ„ste bara lyssna och identifiera det, sĂ€ger Petruta Mirela Dobre.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!