Betalalliansen Sveriges lokalnyheter är ett samarbete mellan Sörmlands Media, Hall Media, Mittmedia, VK Media och Norran. Tillsammans erbjuder de fem medieföretagen närmare 40 nyhetssajter och appar, med ett bevakningsområde som täcker en stor del av Sveriges yta, från Skellefteå i norr till Markaryd i söder. Med samarbetet får alla aktörers kunder tillgång till allt innehåll på de titlar/sajter som ingår i nätverket utan extra kostnad.

– jag är helt övertygad om att vår satsning leder till fler och mer lojala kunder. Vi är på god väg att skapa medievärldens Spotify, säger Jenny Hoflund Bergvall, marknads- och försäljningschef vid Sörmlands Media.

Samarbetet nominerades till INMA Global Media Awards, även kallad tidningsvärldens Oscarsgala, i kategorin "Bästa nya betalinnehåll eller prenumerationstjänst".

Artikelbild

Jenny Hoflund Bergvall är marknads- och försäljningschef på Sörmlands Media.

När priserna i galan delades ut i Washington DC gick förstaplatsen till Editora Globo från Brasilien.

För Sörmlands Media och samarbetet Sveriges lokalnyheter blev det en hedrande andraplats.

Tidigare under våren vann Sörmlands Media Tidningsutgivarnas prestigefyllda utmärkelse "Årets dagstidning".

Galan i USA blev en stor klang- och jubelföreställning för den svenska mediekoncernen Mittmedia som kammade hem inte mindre än fyra priser – i kategorierna "bästa användning av ny teknik för att generera intäkter och engagemang” för fastighetsroboten, ”bästa idé för att öka digital läsning och engagemang” för aktiveringskartan, ”bästa användning av dataanalys” för aktiveringskartan och ”best in show – Europe” för aktiveringskartan.

Även Aftonbladet prisades – i kategorin "bästa användning av video" – för reportaget om en 14-årig flicka som omplacerades 33 gånger innan hon sattes i säkerhetshus i Eskilstuna med åtta vårdare. Reportaget fick titeln "Flickan bakom pansarglas".

INMA Awards (The International News Media Association) är en internationell tävling för marknadsföring och försäljning. Totalt har hela 655 bidrag skickats in från 196 mediehus i 36 länder. Bidragen inkluderar både papperstidningar, magasin, digitala medier, tv och radio.