Att vilja hitta folk att få lift med - eller som är villiga att bidra med bensinpengar - har folk gjort så länge det funnits bilar. Appar och facebookgrupper som exempelvis Skjutsgruppen, är ingen nyhet.

Men ett sörmländskt företag med huvudsäte i Mariefred tror sig ha hittat en egen nisch där samåkningen smalnar av och koncentreras till exempelvis en by, ett event eller ett företag.

– Vi har en tjänst som vi kört igång och som är under ständig utveckling. Den äldre tjänsten fokuserade på godstransporter, men den vi släppte i sommar handlar om samåkning. Att det både ska gå att erbjuda resor och söka dem, säger Tobias Forngren som är en av medgrundarna och idémakarna till Freelway.

Artikelbild

| Mariefredsföretagets nya tjänst provas bland annat av byalaget i Läppe.

Han tycker att de appar och sajter som redan finns är bra och har banat väg för att fler delar på transportmedel, men att han tror att de hittat en egen ingång i det hela.

– Vi har alltid en mottagare. Det kan vara ett företag, en kommun eller ett event. På det sättet blir det en högre säkerhet. Det blir inte vem som helst man samåker med, utan kanske någon man känner i samma by där man bor, fortsätter Tobias Forngren.

Exempelvis köpte den gigantiska orienteringstävlingen O-ringen, som genomfördes i Kolmården och Norrköping, in tjänsten i samband med att Freelways nya app släpptes i somras. En annan kund är Läppe byalag. Här är det tänkt att befolkningen i den lilla byn vid Hjälmarens strand ska kunna ha lättare att ta sig till och från exempelvis Vingåker och Katrineholm.

– Byalaget vill gärna främja miljön, och ett sätt att göra det är att se till att samåka mer. Det känns onödigt om man till exempel åker in till Vingåker för att handla, och så ser man tre andra som åkt bil ensamma från Läppe, bara för att man inte har koll, sa  Karina Veinhede, ordförande för byalaget i Läppe, i en intervju med Katrineholms-Kuriren när de började använda appen.

Tobias Forngren berättar att det kan kosta mellan 2 000 och 3 000 kronor i månaden för ett byalag att använda tjänsten, men mer för ett större företag.

– Här är det Läppe byalag som administrerar. De har lokal kännedom och kan sätta kriterier för vilka som får vara med i deras samåkningsgrupp, säger han.

Tre av grundarna är från Mariefred, men programmerarna sitter på olika ställen i Sverige.

– Målet är att vara ett livskraftigt företag samtidigt som vi vill minska klimatbelastningen av transporter, säger Forngren.