Vägskador repareras snabbt

Vägskador som riskerar att bli potthål och andra typer av skador repareras snabbt innan de hinner växa i storlek, och därmed minimeras riskerna för motorcyklister, säger Kenneth Thunholm, platschef på Svevia i Flen, som sköter vägunderhållet i mellersta och västra Sörmland.

SÖRMLAND2014-06-23 06:00

Mindre vägskador repareras med en klistring emultion som blandas med ett grusmaterial där stenarna är två till fyra millimeter stora, förklarar Kenneth Thunholm.

– Det är lite som att blanda sin egen asfalt på plats ute på vägen, säger han.

Kenneth Thunholm berättar att ovanpå en sådan lagning läggs ett tunt lager med fint grus för att förhindra att emultion stänker upp på fordon som passerar. De små gruskornen kan flyga upp och orsaka stenskott, men ska inte utgöra någon större risk för motorcyklister, menar han.

Då ser Kenneth Thunholm en större risk för motorcyklister i samband med att stödkanter med grus lagts när en väg fått ny beläggning. Kommer en bil då ut i stödkanten kan gruskorn spridas in på vägbanan och i det gruset finns stenar på upp till 18 millimeter, säger han.

– De grövre kornen blir rullgrus som kan göra att motorcyklister tappar väggreppet, säger Kenneth Thunholm.

Allmänt har Kenneth Thunholm känslan av att det vägnät han ansvarar för varit i bra skick under våren.

– Vi har inte haft många påringningar, det brukar det bli annars, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om