Snart är alla bussar "gröna"

Kollektivtrafikens bussar i Sörmland ligger långt efter andra län i flera parametrar i en ny jämförelse. Bland annat handlar det om andelen bussar som går på förnybara drivmedel, samt hur tillgänglighetsanpassade de är.

Sörmland2015-12-16 09:12

43 procent. Så mycket av den totala körsträckan kördes med förnybara drivmedel i Sörmland. Det man tittat på är hur stor del av den kollektiva busstrafiken som gick på förnybara drivmedel under 2014.

Det är dock långt under medel jämfört med resten av riket där 57,8 procent drevs av förnybara drivmedel. Allra högst var den i Stockholms län, 86 procent. Både Östergötland och Örebro län hade också en högre andel förnybara drivmedel i sina bussar.

– Efter det har utvecklingen verkligen tagit fart i länet och när vi nu snart går in i 2016 så kommer all busstrafik i länet köras med bussar som drivs av förnybara drivmedel, säger Henrik Posse som är chef för trafikförsörjningen på Sörmlandstrafiken, tidigare Länstrafiken i Sörmland.

Det är Sveriges kommuner och landsting, SKL, som har gjort rapporten Öppna jämförelser för kollektivtrafik i Sverige. Där har man bland annat tittat på miljöpåverkan, tillgänglighet för funktionshindrade samt nöjdhet och ekonomi.

Sörmlandstrafiken ligger inte så bra till när det gäller tillgängligheten. Här ligger man ganska långt ner på listan. När det gäller andelen tillgänglighetsanpassade bussar under 2014 så rör det sig bara om 20 procent av fordonen. Bara Västerbottens län är sämre. Även här ligger Stockholm i framkant, 100 procent av bussarna var tillgänglighetsanpassade under 2014.

– Många av bussarna i Sörmland saknar audiovisuellt utrop, och därför får Sörmland ett väldigt lågt resultat, säger Oskar Jonsson, som är trafikstrateg på Sörmlandstrafiken.

För att en buss ska få klassas som tillgänglighetsanpassad så ska den även ha ramp eller lift, och rullstolsplats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om