Sex personer dog pÄ Sörmlands vÀgar under 2020

Aldrig tidigare har sĂ„ fĂ„ mĂ€nniskor dött i trafikolyckor i Sörmland som 2020. Även i övriga landet var förra Ă„ret ett rekordĂ„r, visar siffror frĂ„n Transportstyrelsen.

"Hur mycket pandemin har spelat en roll i det hÀr fÄr forskningen utvisa i framtiden", sÀger Lars Nordquist pÄ Nationalföreningen för trafiksÀkerhetens frÀmjande.

"Hur mycket pandemin har spelat en roll i det hÀr fÄr forskningen utvisa i framtiden", sÀger Lars Nordquist pÄ Nationalföreningen för trafiksÀkerhetens frÀmjande.

Foto: Transportstyrelsen, TT, Privat

Sörmland2021-01-21 04:45

Transportstyrelsens statistik över trafikolyckor gav ett vÀlkommet besked nÀr 2020 Ärs siffror redovisades tidigare i januari. Förra Äret omkom rekordlÄga 190 personer pÄ de svenska vÀgarna. Det Àr 31 fÀrre Àn 2019 dÄ 221 mÀnniskor omkom.

Som en jÀmförelse omkom över 1 300 mÀnniskor i trafiken 1970.

Även i Sörmland minskade dödsfallen i trafiken förra Ă„ret. PĂ„ lĂ€nets vĂ€gar dog sex personer – en fotgĂ€ngare, tvĂ„ motorcyklister, och tre bilister. Dödsolyckorna intrĂ€ffade i Eskilstuna, StrĂ€ngnĂ€s, VingĂ„ker, Katrineholm, Nyköping och Mariefred.

Siffrorna för 2020 Ă€r Ă€n sĂ„ lĂ€nge preliminĂ€ra och kan komma att Ă€ndras. Med det förbehĂ„llet konstaterar Lars Nordquist, verksamhetsansvarig pĂ„ Nationalföreningen för trafiksĂ€kerhetens frĂ€mjande (NTF) i Sörmland, att dödsfallen aldrig varit fĂ€rre – varken hĂ€r eller i landet i stort.

– Det Ă€r den lĂ€gsta siffran i modern tid. Sedan vi började fĂ„ mycket bilar pĂ„ 50-talet sĂ„ Ă€r det hĂ€r rekord. Det Ă€r nĂ„got alla vi som arbetar för bĂ€ttre trafiksĂ€kerhet har jobbat hĂ„rt för. Det Ă€r fortfarande ett antal mĂ€nniskor som har omkommit, vilket Ă€r fruktansvĂ€rt tragiskt, men överlag Ă€r det hĂ€r jĂ€ttepositivt, sĂ€ger han.

Lars Nordquist Àr verksamhetsansvarig pÄ Nationalföreningen för trafiksÀkerhetens frÀmjande i Sörmland.
Lars Nordquist Àr verksamhetsansvarig pÄ Nationalföreningen för trafiksÀkerhetens frÀmjande i Sörmland.

Förra Äret skadades 45 personer svÄrt i olyckor i Sörmland, jÀmfört med 56 personer Äret dÀrförinnan. Det motsvarar en minskning med 20 procent. Lars Nordquist poÀngterar att de speciella omstÀndigheter kan ha spelat in.

– 2020 var ett exceptionellt Ă„r, och vi har minskat resandet en del. Samtidigt har mĂ„nga kanske tagit bilen i stĂ€llet för att resa kollektivt. Hur mycket pandemin har spelat en roll i det hĂ€r fĂ„r forskningen utvisa i framtiden.

Enligt Transportstyrelsen minskade antalet omkomna i hela landet frĂ€mst i personbilsolyckor, men Ă€ven olyckor med sĂ„ kallade oskyddade trafikanter – motorcyklister, cyklister och fotgĂ€ngare.

Av de omkomna var 14 cyklister, 23 fotgĂ€ngare och 28 motorcyklister. Drygt tre fjĂ€rdedelar av de döda – 150 stycken – var mĂ€n, 40 var kvinnor och 15 var under 18 Ă„r.

– Det man kan lyfta fram, och som Ă€r positivt, Ă€r att i nĂ€stan alla Ă„ldersgrupper sĂ„ har de omkomna blivit fĂ€rre. De flesta som dör, 79 procent, Ă€r fortfarande mĂ€n. Den siffran ligger ganska stadigt, sĂ€ger Lars Nordquist.

De allvarliga trafikolyckorna minskade under 2020 jÀmfört med föregÄende Är. I Sörmland omkom sex personer i trafiken, en historiskt lÄg siffra.
De allvarliga trafikolyckorna minskade under 2020 jÀmfört med föregÄende Är. I Sörmland omkom sex personer i trafiken, en historiskt lÄg siffra.

Sveriges riksdag fattade 1997 beslut om nollvisionen, ett lÄngsiktigt mÄl om att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. Som en del av detta infördes 2009 etappmÄlet att halvera dödsfallen till 2020 till max 220 omkomna, nÄgot som alltsÄ uppfylldes med rÄge.

Nu Àr siktet instÀllt pÄ nÀsta delmÄl, ytterligare en halvering till 2030. För organisationer som NTF handlar arbetet till stora delar om att informera. Polisen bidrar i sin tur med nÀrvaro och kontroller pÄ vÀgarna. För Trafikverkets del handlar det om utbyggnad av sÀkrare sÄ kallade tvÄ plus ett-vÀgar och sÀnkta hastigheter.

– Alla vĂ€gar som börjar pĂ„ fem i Sörmland Ă€r strĂ€ckor som korsar lĂ€net dĂ€r vi har mycket trafik och ganska mycket tung trafik. DĂ€r skulle jag gĂ€rna se utbyggda tvĂ„ plus ett-vĂ€gar med mittrĂ€cke. Det skulle öka bĂ„de framkomligheten och trafiksĂ€kerheten rejĂ€lt, sĂ€ger Lars Nordquist och tillĂ€gger:

– Hastigheten Ă€r den enskilt största anledning till att vi dör pĂ„ vĂ€garna. I Sverige Ă€r vi jĂ€tteduktiga pĂ„ bĂ€lte och att köra nyktra – men vi Ă€r usla pĂ„ att hĂ„lla oss till hastighetsgrĂ€nsen. I slutĂ€ndan Ă€r det upp till oss sjĂ€lva.

Döda i Sörmlandstrafiken

Omkomna i trafiken i Sörmland de senaste femton Ären. SvÄrt skadade inom parentes. Sedan 2010 exkluderas sjÀlvmord bland omkomna.

2020*: 6 (45)

2019: 8 (56)

2018: 11 (72)

2017: 10 (85)

2016: 7 (74)

2015: 7 (74)

2014: 11 (107)

2013: 15 (66)

2012: 12 (79)

2011: 10 (83)

2010: 8 (105)

2009: 15 (144)

2008: 8 (113)

2007: 7 (95)

2006: 13 (101)

*=PreliminÀrt

KĂ€lla: Transportstyrelsen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!