Den strÀcker sig fram till 2033, har tagits fram pÄ uppdrag av regeringen och omfattar 1, 3 miljarder. I början av april presenterade Region Sörmland den nya lÀnstransportplanen.
â Det har varit ett intensivt arbete tillsammans med vĂ„ra nio kommuner i lĂ€net. Det handlar mycket om samverkan med dem och Trafikverket för att se vad det finns för behov och brister. Det finns en stor befolkningstillvĂ€xt och flera företag som expanderar vilket gör att det finns behov i infrastrukturen.
Det sÀger Christian Udin som Àr strateg pÄ Region Sörmland. En lÀnstransportplan tas fram vart fjÀrde Är och för Region Sörmland Àr situationen lite speciell. Flera projekt ligger nÀmligen kvar sedan den förra planen som beslutades 2018.
â Vi har haft en utmaning med att de stora objekten som legat lĂ„ngt fram i planeringen har Ă„kt pĂ„ olika problem sĂ„ de har stoppat upp. SĂ„ vi har haft ett dĂ„ligt utfall de senaste Ă„ren vilket gör att de objekten fortfarande ligger och vĂ€ntar pĂ„ att komma i produktion.
Han ger nÄgra exempel:
â Infarten till Eskilstuna blev fördyrad och dĂ€r tog man ett omtag. GĂ€llande Dunker-Björndammen sĂ„ hittade man en skyddsvĂ€rd djurart. VĂ€stra infarten till Trosa fanns med i förra planen men den har vi faktiskt nu avbrutits. Den lĂ„g i över tvĂ„ Ă„r hos regeringen för hantering efter att ha överklagats. NĂ€r vi började rĂ€kna pĂ„ det hela sĂ„g vi att det blev vĂ€ldigt dyrt sĂ„ dĂ„ avbröt vi.
Nu har man lagt kraft pÄ att man ska kunna jobba smartare och styra om pengar sÄ att de ÀndÄ kommer till anvÀndning trots att ett projekt exempelvis blir försenat.
â En viktig del, som vi har jobbat mycket med, Ă€r att stĂ€rka vĂ„r samverkan med kommunerna och Trafikverket. Det Ă€r en demokratisk process i att till exempel ta fram en vĂ€gplan, den kan bli överklagad eller att man behöver ta om utifrĂ„n att man upptĂ€cker saker nĂ€r man Ă€r ute och gör naturvĂ€rdesinventeringar. Nu jobbar vi mycket med att ta fram underlag sĂ„ att vi ska ha möjligheten att styra om pengar. Om ett projekt blir försenat sĂ„ kanske vi kan prioritera upp ett annat projekt sĂ„ att pengarna anvĂ€nds och att vi fĂ„r ut nyttorna som vi efterfrĂ„gar.
Christian Udin hyser stora förhoppningar om att de försenade projekten nu ska bli verklighet.
â De objekt som har legat har vi nu kommit lĂ€ngre med. Vi har förhoppningen att de hĂ€r projekten kommer i produktion de nĂ€rmaste Ă„ren.
Att saker blir liggande fÄr nÀmligen konsekvenser för andra investeringar man skulle vilja göra.
â VĂ„r huvuduppgift har varit att fĂ„ de hĂ€r objekten som legat, att fĂ„ dem pĂ„ rull. Hade vi fĂ„tt igĂ„ng de projekten sĂ„ hade vi kunnat fĂ„ Ă€nnu mer pengar till cykelvĂ€gar och till kollektivtrafiken. Ni stĂ„r vi dĂ€r vi Ă€r och det Ă€r viktigt att vi fĂ„r det hĂ€r att börja rulla. Dock ska det sĂ€gas att tack vare, eller pĂ„ grund av, att stora objekt har blivit försenade sĂ„ har vi kunnat lĂ€gga mer pengar till kommunerna genom statlig medfinansiering som dĂ„ har kunnat genomföra andra Ă„tgĂ€rder.
Förutom utmaningarna som de försenade projekten innebĂ€r bjuder Sörmlands geografi pĂ„ andra utmaningar. LĂ€nets tvĂ„ pulsĂ„dror â E20 och E4:an â drar mot Stockholm, Norrköping, VĂ€sterĂ„s och Ărebro. Men inom lĂ€net Ă€r Ă„drorna inte lika utbyggda.
â Det vi ska stödja Ă€r de inomregionala kopplingarna pĂ„ tvĂ€ren. DĂ€r har vi bĂ„de en utmaning och en möjlighet att stĂ€rka de kopplingarna för dĂ„ tror vi att vi kan stĂ€rka vĂ„r utveckling och binda ihop vissa orter bĂ€ttre. Ta 53:an mellan Nyköping och Eskilstuna. Den har dĂ„lig trafiksĂ€kerhet pĂ„ delar av strĂ€ckan och restiden Ă€r ganska lĂ„ng. Vi behöver ocksĂ„ vĂ€xla upp nĂ€r det gĂ€ller satsningar pĂ„ kollektivtrafik och cykel. Det handlar ocksĂ„ mycket om att trimma den infrastruktur vi har, sĂ€ger Christian Udin och fortsĂ€tter:
â Att bygga infrastruktur tar tid, det Ă€r ganska tröga processer, men ambitionen frĂ„n politiken Ă€r vĂ€ldigt tydlig med att vi ska styra mer och stödja den utveckling som sker i samtliga vĂ„ra nio kommuner.
Om vi gör en uppföljande intervju Är 2033, vad hoppas du kunna berÀtta dÄ?
â DĂ„ hoppas jag verkligen att vi har sett en uppvĂ€xling till de mer hĂ„llbara trafikslagen. Men Ă€ven att vi har gjort ett antal av de trafiksĂ€kerhetsĂ„tgĂ€rder som har legat lĂ€nge och att vi har stĂ€rkt kollektivtrafikens roll i att binda ihop lĂ€net.