Nya flyglinjer från Skavsta invigda

Under lördagen lyfte Norwegians första plan från Skavsta till Alicante, och under söndagen till Malaga.

Kjell-Åke Westin klipper bandet till nya flyglinjen, påhejad av landshövding Beatrice Ask med flera.

Kjell-Åke Westin klipper bandet till nya flyglinjen, påhejad av landshövding Beatrice Ask med flera.

Foto: Sofie Löfström

Sörmland2023-04-03 09:55

I helgen var det premiär för de två nya flyglinjerna på Skavsta flygplats, till spanska Alicante och Malaga. 

undefined
Det första flyget till Spanien från Skavsta lyfte i lördags kväll.

Det firades med pompa och ståt när Kjell-Åke Westin, styrelseordförande för Stockholm Skavsta flygplats, klippte bandet tillsammans med kaptenen för varje flight. 

Flygen som kommer att gå två gånger i veckan mellan april och oktober har enligt Kjell-Åke Westin efterfrågats av många i regionen. Han har sedan han tillträdde i maj förra året jobbat för att få mer trafik till Skavsta.

– Det har varit problem med för lite trafik från Skavsta sedan Ryanair drog. Det här är första gången det går ett reguljärt bolag från Skavsta vilket är roligt. Och det finns en önskan från regionen med fler linjer, till exempel till London, Berlin och Köpenhamn. 

I kön till incheckningen för planet till Malaga står Grete Aulin med sin man. Det är inte deras första tur till Spanien, men som boende i Nyköping är de glada över att kunna åka härifrån.

– Det är fantastiskt att slippa stöket med att ta sig till Arlanda, säger hon. 

undefined
Grete Aulin på väg mot semester i Spanien.
undefined
Sebastian Zetterström med dottern Bianca såg redan innan planet hade lyft fram emot att komma fram.

Det tycker även Sebastian Zetterström från Norrköping som är på väg till planet med sin dotter Bianca.

För Elizabeth Ipek och hennes familj blir det den första flygturen från Skavsta, de ser fram emot lite varmare väder, semester och att ta del av spanska påskfirandet.

– Skavsta är ett bra alternativ till Landvetter där vi annars skulle flugit från, säger hon.

Men alla var inte lika glada över de nya flyglinjerna. Under lördag eftermiddag samlades cirka 20 personer från organisationerna Grön framtid Nyköping och Rebellmammorna på Stora torget i Nyköping. De cyklade sedan ut till Skavsta där de genomförde en demonstration utanför incheckningen. De hade inget tillstånd men planerade en fredlig demonstration enligt Mia Rolandsdotter, en av initiativtagarna.

undefined
Johanna Nilsson och Mia Rolandsdotter stod bakom initiativet att demonstrera på Skavsta.

– Det är jätteläskigt att säga ifrån och otäckt att ifrågasätta normer. Man blir inte omtyckt. Men jag ser inte att vi hade något annat val. Enligt den senaste IPCC-rapporten har vi sju år på oss att halvera utsläppen, det är egoistiskt att öka flygtrafiken i det läget, säger hon.

Tycker ni inte att svenskarna förtjänar lite sol och värme nu? 

– Vi tycker att svenska barn förtjänar en framtid. Det är inte det att vi inte unnar någon semester men man kan göra på andra sätt, säger Johanna Nilsson från Rebellmammorna.

Cirka 1 300 personer har sin sysselsättning på Skavsta, hur tänker ni kring de jobben?

– Framtiden är inte fossil, vi behöver satsa på andra typer av jobb, säger Johanna Nilsson.

undefined
Rebellmammorna och Grön framtid Nyköping samlades på Stora torget för att gemensamt cykla ut till Skavsta.

Enligt beräkningar från sajten Klimatkompensera motsvarar en tur och retur till Malaga från Skavsta cirka ett ton koldioxidekvivalenter, ifall man räknar in höghöjdsfaktorn. För att uppnå Parisavtalets mål brukar man säga att de globala utsläppen per invånare kan vara högst ett ton koldioxid per person.

Hur hållbar är flygets affärsmodell?

– Den är inte komplett och hundraprocentigt fossilfri men vi strävar efter en lägre klimatpåverkan. Målet är inte att vi ska sluta flyga, utan att vi ska minska klimatpåverkan från flyget, säger Kjell-Åke Westin.

Hur kan ni göra det?

– Ett sätt är att flyga på biobränsle, det kan alla nya maskiner göra i dag. Problemet är att det inte finns tillräckligt med biobränsle, där krävs politiska beslut. Framöver kan även elflygplanen bidra, kanske kommer man inte kunna flyga till Thailand på ett batteri men kortare sträckor kommer att gå.

undefined
Vd Jesper Fredmark och styrelseordförande Kjell-Åke Westin gladdes åt de nya flyglinjerna under ballongerna.
Stockholm Skavsta Airport

Skavsta flygplats drivs av Arlandastad Group i samarbete med Nyköpings kommun.

Passagerarterminalen kan ta emot cirka tre miljoner passagerare per år och är designad för ytterligare utbyggnad. 

Flygplatsen har tillstånd att ta emot upp till sex miljoner passagerare per år.

Skavsta är utsedd till beredskapsflygplats av regeringen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!