Det bristande jÀrnvÀgsunderhÄllet har varit en stÀndig debatt under mÄnga Är. AnlÀggningen runt om i lÀnet Àr gammal och sliten, vilket medför att resenÀrer inte kommer fram i tid och gör det svÄrt för mÀnniskor att planera sin vardag.
â Vi Ă€r medvetna om att vi har en Ă„ldrad jĂ€rnvĂ€gsanlĂ€ggning, med mĂ„nga olika tillstĂ„nd. PĂ„ vissa hĂ„ll behöver vi förbĂ€ttra den mer Ă€n pĂ„ andra hĂ„ll. Eftersom anlĂ€ggningen Ă€r stor krĂ€vs det mycket pengar för att upprĂ€tthĂ„lla den. Sedan Ă€r frĂ„gan vad vi tycker Ă€r en tillrĂ€cklig funktionalitet. Det Ă€r en prioriteringsfrĂ„ga och vi följer de direktiv regeringen ger oss, sĂ€ger Jonatan Lennartsson, sektionschef för regional styrning pĂ„ Trafikverket.
En genomgÄng som tidningen gjort visar att myndigheten satsar drygt tre miljarder kronor pÄ att rusta upp den sörmlÀndska jÀrnvÀgen fram till Är 2030. Omkring 1,5 miljarder kronor gÀller basunderhÄll, medan resterande 1,8 miljarder lÀggs pÄ sÄ kallade reinvesteringar, alltsÄ större underhÄllsprojekt.
Vissa av arbetena Àr redan genomförda, bland annat ett stort spÄr- och vÀxelbyte mellan Eskilstuna och Flen.
Ett av de största projekten fram till Ă„r 2030 Ă€r en upprustning av kontaktledningarna mellan Hallsberg och Sköldinge pĂ„ vĂ€stra stambanan. Projektet Ă€r tĂ€nkt att genomföras mellan 2027 och 2030. Kontaktledningarna mellan Sköldinge och JĂ€rna ska ocksĂ„ bytas, vilket Ă€r planerat att ske mellan 2025 och 2028. Ăven 25 vĂ€xlar mellan Katrineholm och Hallsberg ska bytas mellan 2024 och 2026.
PÄ södra stambanan, mellan Katrineholm och à by, ska kontaktledningarna rustas upp mellan 2026 och 2028.
NÄgra projekt som inte ligger lika lÄngt fram i tiden Àr ett vÀxelbyte i Mölnbo och Skebokvarn nÀsta Är, samt ett i Björnlunda och StjÀrnhov Äret dÀrpÄ. Dessutom ska en jÀrnvÀgsbro renoveras i Nyköpings kommun nÀsta Är, samt tvÄ broar bytas ut pÄ Nyköpingsbanan mellan VagnhÀrad och Hölö 2022. Utöver det ska signalstÀllverken mellan Skogstorp och Vrena moderniseras mellan 2022 och 2024. à r 2023 byts Àven vissa signalstÀllverk ut pÄ Svealandsbanan förbi Eskilstuna.
Utöver de drygt tre miljarderna pÄ jÀrnvÀgsunderhÄll satsas ytterligare miljarder pÄ att bygga helt nytt. Förutom OstlÀnken, som berÀknas kosta minst 54 miljarder kronor, rör det sig bland annat om extra jÀrnvÀgsspÄr förbi Högsjö. DÀr Àr det tÀnkt att spaden ska sÀttas i marken 2023 och att projektet ska vara klart 2025.
De olika arbetena Àr tÀnkta att öka jÀrnvÀgens robusthet och livslÀngd, men ocksÄ att pÄ sikt minska störningarna i tÄgtrafiken. Men under byggtiderna fÄr resenÀrerna rÀkna med en del trassel, exempelvis förlÀngda restider.
â Det Ă€r positivt att mĂ„nga vill Ă„ka tĂ„g och att trafiken stĂ€ndigt ökar, förutom nu under coronapandemin. Men ju fler tĂ„g vi har pĂ„ spĂ„ren, desto mer underhĂ„ll behövs. Det Ă€r en utmaning för Trafikverket att genomföra underhĂ„ll och samtidigt störa resenĂ€rerna sĂ„ lite som möjligt. Men det Ă€r klart att det inte gĂ„r att undvika att vissa av era lĂ€sare kommer att störas nĂ€r vi investerar i anlĂ€ggningen, sĂ€ger Jonatan Lennartsson, och fortsĂ€tter:
â Syftet med underhĂ„llet Ă€r att upprĂ€tthĂ„lla och förbĂ€ttra driftsĂ€kerheten. Trafikverkets underhĂ„ll bygger pĂ„ att vi ska hitta felen och arbeta förebyggande innan de intrĂ€ffar.