Miljardsatsning pÄ lÀnets jÀrnvÀgar de kommande Ären

Trafikverket satsar flera miljarder kronor pÄ att komma till rÀtta med det bristande jÀrnvÀgsunderhÄllet i Sörmland. Bland de största projekten finns upprustning av kontaktledningar och byten av vÀxlar.

I nulÀget uppgÄr de beslutade kostnaderna för jÀrnvÀgsunderhÄllet i Sörmland till drygt tre miljarder kronor fram till Är 2030. PÄ bilden syns arbetet med Getingmidjan Är 2018 i Stockholm.

I nulÀget uppgÄr de beslutade kostnaderna för jÀrnvÀgsunderhÄllet i Sörmland till drygt tre miljarder kronor fram till Är 2030. PÄ bilden syns arbetet med Getingmidjan Är 2018 i Stockholm.

Foto: Bezav Mahmod/TT

Sörmland2020-10-29 04:45

Det bristande jĂ€rnvĂ€gsunderhĂ„llet har varit en stĂ€ndig debatt under mĂ„nga Ă„r. AnlĂ€ggningen runt om i lĂ€net Ă€r gammal och sliten, vilket medför att resenĂ€rer inte kommer fram i tid och gör det svĂ„rt för mĂ€nniskor att planera sin vardag. 

– Vi Ă€r medvetna om att vi har en Ă„ldrad jĂ€rnvĂ€gsanlĂ€ggning, med mĂ„nga olika tillstĂ„nd. PĂ„ vissa hĂ„ll behöver vi förbĂ€ttra den mer Ă€n pĂ„ andra hĂ„ll. Eftersom anlĂ€ggningen Ă€r stor krĂ€vs det mycket pengar för att upprĂ€tthĂ„lla den. Sedan Ă€r frĂ„gan vad vi tycker Ă€r en tillrĂ€cklig funktionalitet. Det Ă€r en prioriteringsfrĂ„ga och vi följer de direktiv regeringen ger oss, sĂ€ger Jonatan Lennartsson, sektionschef för regional styrning pĂ„ Trafikverket. 

En genomgĂ„ng som tidningen gjort visar att myndigheten satsar drygt tre miljarder kronor pĂ„ att rusta upp den sörmlĂ€ndska jĂ€rnvĂ€gen fram till Ă„r 2030. Omkring 1,5 miljarder kronor gĂ€ller basunderhĂ„ll, medan resterande 1,8 miljarder lĂ€ggs pĂ„ sĂ„ kallade reinvesteringar, alltsĂ„ större underhĂ„llsprojekt. 

Vissa av arbetena Ă€r redan genomförda, bland annat ett stort spĂ„r- och vĂ€xelbyte mellan Eskilstuna och Flen. 

Ett av de största projekten fram till Ă„r 2030 Ă€r en upprustning av kontaktledningarna mellan Hallsberg och Sköldinge pĂ„ vĂ€stra stambanan. Projektet Ă€r tĂ€nkt att genomföras mellan 2027 och 2030. Kontaktledningarna mellan Sköldinge och JĂ€rna ska ocksĂ„ bytas, vilket Ă€r planerat att ske mellan 2025 och 2028. Även 25 vĂ€xlar mellan Katrineholm och Hallsberg ska bytas mellan 2024 och 2026. 

PĂ„ södra stambanan, mellan Katrineholm och Åby, ska kontaktledningarna rustas upp mellan 2026 och 2028. 

NĂ„gra projekt som inte ligger lika lĂ„ngt fram i tiden Ă€r ett vĂ€xelbyte i Mölnbo och Skebokvarn nĂ€sta Ă„r, samt ett i Björnlunda och StjĂ€rnhov Ă„ret dĂ€rpĂ„. Dessutom ska en jĂ€rnvĂ€gsbro renoveras i Nyköpings kommun nĂ€sta Ă„r, samt tvĂ„ broar bytas ut pĂ„ Nyköpingsbanan mellan VagnhĂ€rad och Hölö 2022. Utöver det ska signalstĂ€llverken mellan Skogstorp och Vrena moderniseras mellan 2022 och 2024. År 2023 byts Ă€ven vissa signalstĂ€llverk ut pĂ„ Svealandsbanan förbi Eskilstuna. 

Utöver de drygt tre miljarderna pĂ„ jĂ€rnvĂ€gsunderhĂ„ll satsas ytterligare miljarder pĂ„ att bygga helt nytt. Förutom OstlĂ€nken, som berĂ€knas kosta minst 54 miljarder kronor, rör det sig bland annat om extra jĂ€rnvĂ€gsspĂ„r förbi Högsjö. DĂ€r Ă€r det tĂ€nkt att spaden ska sĂ€ttas i marken 2023 och att projektet ska vara klart 2025. 

De olika arbetena Ă€r tĂ€nkta att öka jĂ€rnvĂ€gens robusthet och livslĂ€ngd, men ocksĂ„ att pĂ„ sikt minska störningarna i tĂ„gtrafiken. Men under byggtiderna fĂ„r resenĂ€rerna rĂ€kna med en del trassel, exempelvis förlĂ€ngda restider. 

– Det Ă€r positivt att mĂ„nga vill Ă„ka tĂ„g och att trafiken stĂ€ndigt ökar, förutom nu under coronapandemin. Men ju fler tĂ„g vi har pĂ„ spĂ„ren, desto mer underhĂ„ll behövs. Det Ă€r en utmaning för Trafikverket att genomföra underhĂ„ll och samtidigt störa resenĂ€rerna sĂ„ lite som möjligt. Men det Ă€r klart att det inte gĂ„r att undvika att vissa av era lĂ€sare kommer att störas nĂ€r vi investerar i anlĂ€ggningen, sĂ€ger Jonatan Lennartsson, och fortsĂ€tter: 

– Syftet med underhĂ„llet Ă€r att upprĂ€tthĂ„lla och förbĂ€ttra driftsĂ€kerheten. Trafikverkets underhĂ„ll bygger pĂ„ att vi ska hitta felen och arbeta förebyggande innan de intrĂ€ffar. 

Vanligaste jÀrnvÀgsfelen

HÀr Àr de vanligaste felen per jÀrnvÀgsstrÀcka i Sörmland hittills under 2020, angivet i procent inom parentes:

VĂ€stra stambanan (VingĂ„ker – SödertĂ€lje): VĂ€xel (33), spĂ„r (25)

Södra stambanan (Katrineholm – Norrköping): SignalstĂ€llverk (38), kabelanlĂ€ggning (34)

Svealandsbanan (Eskilstuna – SödertĂ€lje): VĂ€xel (43)

Kvicksund – Flen: SignalstĂ€llverk (22), vĂ€xel (19)

Knutpunkten med flest tÄgstörande fel hittills under 2020:

Gnesta (24 fel, totalt 1 259 merförseningsminuter). 

KĂ€lla: Trafikverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!