PÄ en presstrÀff i onsdags eftermiddag presenterade Monica Johansson (S), regionstyrelsens ordförande i Sörmland, och Kristoffer Tamsons (M), trafikregionrÄd i Stockholm, sin gemensamma syn pÄ vilka större infrastruktursatsningar som bör göras i Stockholm-MÀlarregionen.
Den gemensamma kravlistan Àr ett svar pÄ Trafikverkets förslag till "nationell plan för transportsystemet 2022-2023". Bakom kraven stÄr MÀlardalsrÄdet, som Àr ett samarbete mellan sju regioner i MÀlardalsomrÄdet, dÀribland Sörmland.
Politikerna lyfte sÀrskilt fram sju omrÄden, som de anser Àr extra viktiga att prioritera.
För Sörmlands del handlar det bland annat om Svealandsbanan, dÀr man vill se en utbyggnad till dubbelspÄr mellan Folkesta och Rekarne vÀster om Eskilstuna.
â Det Ă€r anmĂ€rkningsvĂ€rt att Svealandsbanan inte alls nĂ€mns i förslaget, sa Kristoffer Tamsons pĂ„ presstrĂ€ffen.
Han betonade att en satsning pÄ Svealandsbanan Àr viktig inte bara för dem som reser med tÄg dÀr, utan för hela regionen, eftersom förseningar och störningar i tÄgtrafiken snabbt fortplantar sig och fÄr följdverkningar.
En annan sak som lyfts fram i de sju regionernas gemensamma svar Àr att Hjulstabron, mellan StrÀngnÀs och Enköping, mÄste bytas. Detta behövs för att underlÀtta för sjöfarten i MÀlaren, menar MÀlardalsrÄdet.
SÀrskilt viktigt anses ocksÄ ett sÄ kallat trimningspaket för jÀrnvÀgen vara, det vill sÀga förbÀttringar av befintliga jÀrnvÀgslinjer, och att underhÄllet av jÀrnvÀgarna fungerar. Detta Àr en förutsÀttning för att jÀrnvÀgstrafiken ska fungera pÄ det sÀtt som regionerna planerar för, enligt politikerna.
â Vi har investerat 16 miljarder i nya tĂ„g. Men det hjĂ€lper inte att ha nya tĂ„g om inte spĂ„ren fungerar, eller om kontaktledningarna rivs ner, sĂ€ger Monica Johansson.
Monica Johansson och Kristoffer Tamsons framhöll ocksÄ att satsningar som redan Àr beslutade mÄste fullföljas, eller att "lagt kort ligger", som de formulerar det. Det gÀller inte minst för OstlÀnken, vars fÀrdigstÀllande redan har skjutits fram frÄn 2028 till 2035.
MÀlardalsrÄdet menar att de av dem utpekade infrastruktursatsningarna har stor betydelse inte bara för MÀlardalsregionen, utan för Sverige som helhet. I remissvaret betonas att Stockholm-MÀlardalen stÄr för 49 procent av Sveriges BNP och att Ätta av tio tÄgresor i landet börjar eller slutar i Stockholm.