Byggnader ska förses med de tekniska egenskaper som behövs för att ladda elfordon. Det har riksdagen beslutat i en Àndring av plan- och bygglagen frÄn 15 maj 2020. Exakt hur föreskrifterna kommer att se ut Àr Ànnu ovisst. Men att parkeringar med fler Àn tio platser i anslutning till uppvÀrmda byggnader kommer att pÄverkas, stÄr klart. Befintliga bostadsparkeringar och garage berörs dock inte, sÄ lÀnge de inte byggs om.
David Sjöqvist Àr styrelserÄdgivare pÄ medlemsorganisationen BostadsrÀtterna och har nyligen fÄtt mer information av Boverket, vars rapport ligger till grund för lagÀndringen.
â De flesta bostadsrĂ€ttsföreningar pĂ„verkas inte jĂ€ttemycket för stunden. Det finns inga krav pĂ„ att omedelbart bygga om. Men om man har en parkering eller garage med fler Ă€n tio platser och gör en omfattande ombyggnation, till exempel ett byte av elsystem eller större grĂ€v- och schaktarbeten, mĂ„ste man sĂ€kerstĂ€lla att det gĂ„r att installera laddstolpar vid behov.
Ledningsinfrastrukturkravet innebÀr till exempel rördragning i marken eller vÀggar för att förbereda för elledningar till laddare. Reglerna gÀller ocksÄ vid nybyggnation, Àven om de gamla reglerna gÀller under en övergÄngsperiod för den som nyligen sökt bygglov.
â Det Ă€r inte förenat med stora extrakostnader nĂ€r man Ă€ndĂ„ genomför en ombyggnation eller nybyggnation, sĂ€ger David Sjöqvist.
Han upplever inte att intresset för elbilsladdare Àr sÀrskilt stort bland bostadsrÀttsföreningarna Àn sÄ lÀnge, men tror att det successivt kommer att öka. Det finns ingen statistik pÄ hur mÄnga föreningar som tillhandahÄller laddstolpar till sina medlemmar, inte heller nÄgra riktlinjer kring om det Àr bilÀgaren eller föreningen som ska stÄ för kostnaden. Det Àr upp till varje förening att besluta om.
Men regeringens mÄl för fossilfria bilar Àr tydligt: Fler bilar mÄste drivas av el om man ska nÄ transportsektorns utslÀppsmÄl Är 2030 och Sveriges mÄl att inte ha nÄgra netto-utslÀpp Är 2045.
Per Ekstorm, energi- och klimatrÄdgivare pÄ Eskilstuna kommun, vÀlkomnar ökade krav pÄ laddmöjligheter för elbilar.
â Man mĂ„ste kunna kĂ€nna trygghet i att man kan ladda sin elbil sĂ„ att man kan köra hem igen. Börjar det bli brist pĂ„ laddplatser sĂ„ mĂ„ste man pressa kraven lite grann. Man mĂ„ste vara mer snabbfotad sĂ„ att det bli en bra balans.
I Eskilstuna Àr det energibolaget och det kommunala fastighetsbolaget som stÄr för de flesta laddstolparna. Ekstorm anser att rimliga krav behövs för att fÄ fler fastighetsÀgare att investera, sÀrskilt för de bostadsrÀttsföreningar som Àr lite "motvalls" till elbilar.
â En elbil Ă€r mycket mer klimateffektiv Ă€n en fossilbil. I Sverige har vi goda förutsĂ€ttningar att tillhandahĂ„lla klimatsmart el. Det handlar inte bara om koldioxidutslĂ€ppen frĂ„n bensin och diesel, det handlar ocksĂ„ om det sammanlagda utslĂ€ppet vid utvinningen av brĂ€nslet, sĂ€ger han.
Vid en av Katrineholms största bostadsrÀttsföreningar Gullvivan, med 135 medlemmar, finns Ànnu inga laddstolpar.
â Vi kommer inte att skaffa nĂ„gra sĂ„ lĂ€nge ingen kör elbil, sĂ€ger ordföranden Robert Zweiniger.
Han har förstÄelse för att det stÀlls krav vid nybyggnation men har inte undersökt kostnader för eventuella laddplatser.
â Kommer det en förfrĂ„gan sĂ„ fĂ„r vi begĂ€ra offerter. Men vi Ă€r inte skyldiga att ha elbilsladdare i nulĂ€get.