Laddad lagÀndring ska bana vÀg för elbilar

Ett nytt krav pÄ infrastruktur för laddning av elbilar har införts, vid ny- och ombyggnation av bostÀder. "Man ska sÀkerstÀlla att det gÄr att installera laddstolpar", sÀger David Sjöqvist pÄ BostadsrÀtterna.

David Sjöqvist, styrelserÄdgivare pÄ medlemsorganisationen BostadsrÀtterna, fÄr inte sÀrskilt mycket frÄgor om elbilsladdare Àn sÄ lÀnge, men tror att det kommer att öka succesivt.

David Sjöqvist, styrelserÄdgivare pÄ medlemsorganisationen BostadsrÀtterna, fÄr inte sÀrskilt mycket frÄgor om elbilsladdare Àn sÄ lÀnge, men tror att det kommer att öka succesivt.

Foto: Erja Lempinen & Tomas Oneborg/SvD/TT

Sörmland2020-05-18 04:45

Byggnader ska förses med de tekniska egenskaper som behövs för att ladda elfordon. Det har riksdagen beslutat i en Àndring av plan- och bygglagen frÄn 15 maj 2020. Exakt hur föreskrifterna kommer att se ut Àr Ànnu ovisst. Men att parkeringar med fler Àn tio platser i anslutning till uppvÀrmda byggnader kommer att pÄverkas, stÄr klart. Befintliga bostadsparkeringar och garage berörs dock inte, sÄ lÀnge de inte byggs om.

David Sjöqvist Àr styrelserÄdgivare pÄ medlemsorganisationen BostadsrÀtterna.
David Sjöqvist Àr styrelserÄdgivare pÄ medlemsorganisationen BostadsrÀtterna.

David Sjöqvist Àr styrelserÄdgivare pÄ medlemsorganisationen BostadsrÀtterna och har nyligen fÄtt mer information av Boverket, vars rapport ligger till grund för lagÀndringen.

– De flesta bostadsrĂ€ttsföreningar pĂ„verkas inte jĂ€ttemycket för stunden. Det finns inga krav pĂ„ att omedelbart bygga om. Men om man har en parkering eller garage med fler Ă€n tio platser och gör en omfattande ombyggnation, till exempel ett byte av elsystem eller större grĂ€v- och schaktarbeten, mĂ„ste man sĂ€kerstĂ€lla att det gĂ„r att installera laddstolpar vid behov.

Ledningsinfrastrukturkravet innebÀr till exempel rördragning i marken eller vÀggar för att förbereda för elledningar till laddare. Reglerna gÀller ocksÄ vid nybyggnation, Àven om de gamla reglerna gÀller under en övergÄngsperiod för den som nyligen sökt bygglov.

– Det Ă€r inte förenat med stora extrakostnader nĂ€r man Ă€ndĂ„ genomför en ombyggnation eller nybyggnation, sĂ€ger David Sjöqvist.

Han upplever inte att intresset för elbilsladdare Àr sÀrskilt stort bland bostadsrÀttsföreningarna Àn sÄ lÀnge, men tror att det successivt kommer att öka. Det finns ingen statistik pÄ hur mÄnga föreningar som tillhandahÄller laddstolpar till sina medlemmar, inte heller nÄgra riktlinjer kring om det Àr bilÀgaren eller föreningen som ska stÄ för kostnaden. Det Àr upp till varje förening att besluta om.

Men regeringens mÄl för fossilfria bilar Àr tydligt: Fler bilar mÄste drivas av el om man ska nÄ transportsektorns utslÀppsmÄl Är 2030 och Sveriges mÄl att inte ha nÄgra netto-utslÀpp Är 2045.

Plan- och bygglagen Àndras för att öka antalet laddstolpar.
Plan- och bygglagen Àndras för att öka antalet laddstolpar.

Per Ekstorm, energi- och klimatrĂ„dgivare pĂ„ Eskilstuna kommun, vĂ€lkomnar ökade krav pĂ„ laddmöjligheter för elbilar. 

– Man mĂ„ste kunna kĂ€nna trygghet i att man kan ladda sin elbil sĂ„ att man kan köra hem igen. Börjar det bli brist pĂ„ laddplatser sĂ„ mĂ„ste man pressa kraven lite grann. Man mĂ„ste vara mer snabbfotad sĂ„ att det bli en bra balans.

I Eskilstuna Àr det energibolaget och det kommunala fastighetsbolaget som stÄr för de flesta laddstolparna. Ekstorm anser att rimliga krav behövs för att fÄ fler fastighetsÀgare att investera, sÀrskilt för de bostadsrÀttsföreningar som Àr lite "motvalls" till elbilar.

– En elbil Ă€r mycket mer klimateffektiv Ă€n en fossilbil. I Sverige har vi goda förutsĂ€ttningar att tillhandahĂ„lla klimatsmart el. Det handlar inte bara om koldioxidutslĂ€ppen frĂ„n bensin och diesel, det handlar ocksĂ„ om det sammanlagda utslĂ€ppet vid utvinningen av brĂ€nslet, sĂ€ger han.

Robert Zweiniger, ordförande i bostadsrÀttsföreningen Gullvivan i Katrineholm, som inte har nÄgra planer pÄ elbilsladdare i nÀrtid. "Vi har sÄn tur att det finns nÄgra laddare pÄ parkeringen intill".
Robert Zweiniger, ordförande i bostadsrÀttsföreningen Gullvivan i Katrineholm, som inte har nÄgra planer pÄ elbilsladdare i nÀrtid. "Vi har sÄn tur att det finns nÄgra laddare pÄ parkeringen intill".

Vid en av Katrineholms största bostadsrÀttsföreningar Gullvivan, med 135 medlemmar, finns Ànnu inga laddstolpar.

– Vi kommer inte att skaffa nĂ„gra sĂ„ lĂ€nge ingen kör elbil, sĂ€ger ordföranden Robert Zweiniger.

Han har förstĂ„else för att det stĂ€lls krav vid nybyggnation men har inte undersökt kostnader för eventuella laddplatser. 

– Kommer det en förfrĂ„gan sĂ„ fĂ„r vi begĂ€ra offerter. Men vi Ă€r inte skyldiga att ha elbilsladdare i nulĂ€get.

Ur boverkets rapport

Alla uppvÀrmda bostadshus och byggnader som inte Àr avsedda för bostÀder ska omfattas av kraven pÄ laddinfrastruktur.

Vid ny-och ombyggnad ska krav pÄ laddinfrastruktur stÀllas för byggnader som har mer Àn tio parkeringsplatser. För bostadshus innebÀr kravet en ledningsinfrastruktur, kanaler för elektriska kablar, för varje parkeringsplats. För övriga byggnader innebÀr kravet för minst en femtedel av parkeringsplatserna, samt minst en laddningspunkt pÄ bilparkeringen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!