Det kaos som drabbade tågresenärer för några vintrar sedan ska inte behöva ske igen.
– Då blev det väldigt tydligt att samordningen, planeringen och förberedelserna visade stora brister, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).
Rejält oväder
Sedan de tunga vintrarna har de inblandade aktörerna börjat förbereda sig på ett bättre sätt. Under onsdagen hölls ett avstämningsmöte på näringsdepartementet inför den här vintersäsongen. Förutom Anna Johansson medverkade bland annat representanter för Trafikverket, SJ och Norrtåg.
– Vi vet att varje år så smäller det alltid till någonstans med ett rejält oväder, säger Anna Lundman, underhållschef vid Trafikverket. - Vi har en god beredskap och vi bevakar vädret kontinuerligt. Beredskapen höjs alltid med personal och maskiner om det är oväder på gång.
Reducerad trafik
Inför den här vintern arbetar verket bland annat med att gå igenom de 12 000 växlarna. Även den operativa ledningen förstärks och störningsplaner tas fram. Ett annat viktigt knep för att minska konsekvenserna för resenärerna är reducerad trafik om ett oväder är på gång och det inte går att garantera att tåget kommer fram.
– Då väljer vi att reducera trafiken eller kanske stänga en bana helt och hållet. Det är bättre som resenär att bli strandad på en station än att sitta någonstans ute på linjen, säger Anna Lundman.
Enligt Anna Johansson redogjorde tågoperatörerna under mötet hur de har sett över sina lok och vagnar inför vintern.
– Den bild som ges från branschen är att man är betydligt bättre förberedd nu än vad man var för några år sedan.