NÄgonstans i Äldern 10-16 Är tappar vartannat svenskt skolbarn intresset för teknik och för NO-Àmnena. Och ointresset cementeras genom livet. Den som sÄg sig som dÄlig pÄ matte i högstadiet tycker sig vara vÀrdelös i Àmnet ocksÄ som vuxen, visar studier.
Men framtiden Àr formbar, konstaterar Sofie Munke Cilano, projektledare för vad som just nu vÀxer fram i lÀnet under namnet Science Center Sörmland.
Det hon och alla samarbetspartners hoppas Àr att den kommande digifysiska upplevelseparken ska öka intresset för teknik, naturvetenskap och matte bland sÄvÀl skolbarn som vuxna.
â Det hĂ€r Ă€r jĂ€ttespĂ€nnande. Region Sörmland Ă€r spindeln i nĂ€tet i skapandet av ett sammahĂ„llande centrum för de verksamheter som redan finns i lĂ€net.
Hon förklarar vad digifysiskt betyder.
â Centret blir bĂ„de fysiskt och digitalt. Fysiskt tack vare alla noder, alla vetenskapsverksamheter som redan finns att besöka i lĂ€net, sĂ„som stadsbiblioteken, KomTek, MĂ€lardalens universitet och Munktellmuseet.
â NĂ€r man pratar om science center i dag Ă€r det ofta i fysiska konstellationer, som Tom Tits i SödertĂ€lje och Universeum i Göteborg. Vi moderniserar upplevelsen pĂ„ ett sĂ€tt ingen annan i Sverige gjort före oss, genom att lĂ€gga till en virtuell verksamhetsplattform och göra den kompatibel med den senaste tekniken. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt kan all verksamhet besökas nĂ€r som helst, exempelvis med VR-glasögon.
HĂ€r ska besökarna kunna hitta hĂ€ftiga upplevelser som att besöka vetenskapscenter vĂ€rlden över, gĂ„ in i en mĂ€nsklig cell, stĂ„ bredvid en enorm dinosaurie eller prata med en astronaut â ute i rymden. I alla sörmlĂ€ndska kommuner kommer minst ett bibliotek att ha VR-utrustning att lĂ„na ut till skolor. Privatpersoner fĂ„r lĂ„na den pĂ„ plats.
Anledningen till satsningen, förklarar Sofie Munke Cilano Àr att samhÀllet i stort gÄr mot att bli mer virtuellt och digitalt. Upplevelseparken ska kunna anvÀndas av sÄvÀl skolverksamhet och förskolor som barn, unga och vuxna i allmÀnhet. För att öka intresset för de vetenskapliga Àmnena.
â Tanken Ă€r att barnen ska gĂ„ hem och utveckla sin nyfikenhet, och att man pĂ„ sikt ska fĂ„ in framtidens pedagogik i skolorna. Eleven kan med lĂ€raren bredvid uppleva vĂ€rlden virtuellt med alla sinnen. Forskning visar att tekniken bidrar till ett bĂ€ttre lĂ€rande.
Den stora lanseringen av Science Center Sörmland sker till Ärsskiftet.