Bussen ligger snett på vägen, med bakhjulen långt ut till höger och framdelen till vänster. Det ryker från däcken och blir svarta spår på vägen.
Den synen har mött medtrafikanter vid åtminstone tre olika tillfällen under den senaste veckan, enligt yrkeschaufförer som tidningen varit i kontakt med.
Felet är ingen bagatell, enligt chaufförerna, som funderar på om olyckan mellan Nyköping och Stigtomta i fredags kan ha orsakats av ett liknande fel.
– Det här är katastrof, det kommer bli en totalsmäll snart, säger en av dem.
Han vill inte ha sitt namn i tidningen, men berättar att han sett bussar som "krabbstyr", som han beskriver det, både på E4 mot Tystberga och på landsbygden på onsdagskvällen.
Filmer från de båda platserna visar tydligt att något är fel med bussarna, precis som chauffören beskriver det.
Peter Fredriksson, även han yrkeschaufför, har sett en buss med samma eller liknande fel vid ytterligare ett tillfälle. Det var på torsdagsmorgonen, mellan Gammelsta och Kila kyrka, utanför Nyköping.
– Bakänden på bussen var på linjen på höga sidan, och framhjulen på vänstra sidan, så det tog ju upp hela vägen, säger han.
Enligt den första chauffören, som inte vill medverka i tidningen med namn, har det dessutom sett bussar från Sörmlandstrafiken med den här typen av fel tidigare och på andra platser i länet.
– En kompis i Katrineholm har sett en buss ligga på tvären på samma sätt. Och jag ringde i höstas om en buss som också gick snett, säger han.
Felet finns någonstans på den bakre boggin, som ska gå att styra med. Något med styrningen eller bakaxeln har gått sönder, enligt chaufförerna.
I ett sådant läge ska bussen tas ur trafik så snabbt som möjligt, enligt dem. Att köra vidare är för farligt.
– Det är bara att åka till verkstan direkt, jag skulle inte köra en meter i onödan, säger Peter Fredriksson.
Hans kollega tycker att det är märkligt att bussar med det här felet synts vid minst tre tillfällen på kort tid, och menar att det tyder på att problemet inte tas på allvar.
– Det är att leka med människors liv. Det här är en trafikfara i högsta grad, säger han.
Men enligt Malin Säker, kommunikationschef på Nobina, som kör bussarna på uppdrag av Sörmlandstrafiken, har man agerat snabbt.
Hon säger att Nobina känner till att två bussar drabbats av fel av det här slaget.
– I det ena fallet så körde en verkstadsbil ut, och körde bakom bussen tillbaka. I det andra fallet så upptäcktes felet när bussen kom tillbaka till depån, säger Malin Säker.
Bussarna ska alltså inte ha körts i undermåligt skick någon längre bit.
Men eftersom de trasiga bussarna observerats både på onsdagen och torsdagen kan Malin Säker inte utesluta att någon buss varit i trafik i trasigt skick i två dagar.
– Det är inte något som vi känner till, men det kan vara så att det började under onsdagen i mindre omfattning.
Hon säger också att Nobina ska undersöka uppgifterna om att bussar drabbats av liknande fel även tidigare.
Fel av den här typen är ovanliga, enligt Malin Säker. Eftersom två bussar av samma fordonstyp drabbats av samma eller liknande fel under kort tid har Nobina inlett en utredning. Man tittar på om manualer och rutiner för service ska ändras med anledning av det inträffade.
Enligt Malin Säker utgör felet inte heller någon säkerhetsrisk.
– Viktigt att påpeka är att bussar där detta uppstår inte är trafikfarliga, men såklart ska det åtgärdas så snart det går.
Vad som orsakade bussolyckan mellan Nyköping och Stigtomta är fortfarande inte klarlagt. Utredning pågår. Men enligt Malin Säker finns det i dagsläget inget som tyder på att ett liknande fel ligger bakom den olyckan.