De stora aktörerna inom digital vĂ„rd Min Doktor, Kry.se och Doktor.se Ă€r nu etablerade i Sörmland. Företagskoncerner som Ă€r offensiva i sin marknadsföring och ser möjligheter att utveckla sina tankar om framtidens vĂ„rd â och tjĂ€na pengar, förstĂ„s. Framtidens vĂ„rd Ă€r att finnas tillgĂ€nglig för patienter i allt högre utstrĂ€ckning och dĂ€rmed kunna debitera landstingen/regionerna kostnaden.
VÄrdföretagen ser med digitala resurser, via telefon eller datorn, till att patienten kan fÄ tillgÄng till en lÀkare i stort sett nÀr som helst pÄ dygnet. LÀkaren i sin tur kan vara placerad var som helst i vÀrlden. Men i slutÀndan betyder det att patientens hemlandsting eller region betalar notan.
Kostnaden för en digital lÀkarkontakt har utvecklats till en jobspost för varje region/landsting.
Kritiken mot de digitala vÄrdföretagen har inte lÄtit vÀnta pÄ sig. Kritiken handlar frÀmst om att det som förr kallades egenvÄrd, det vill sÀga att sjÀlv omhÀnderta en förkylning eller febertopp och fÄ hjÀlp pÄ apoteket eller av sin mormor, nu med de digitala vÄrdkontakterna blir en lÀkarkontakt.
VÄrdföretagen Àr förhÄllandevis nya pÄ marknaden och redovisar i flera fall blygsamma ekonomiska resultat eller till och med underskott. Men de har mycket kapital i ryggen och starka Àgare (bland annat ICA-handlarna) eller nÀra samarbeten med apotek (Kronan). Kry har ett eget kapital pÄ 172 miljoner, Min Doktor 183 och Doktor.se 76.
â Grejen Ă€r den att vi tjĂ€nar inga pengar nu, sĂ€ger Leo Heijbel, kommunikationschef pĂ„ Doktor.se.
Men Ă€garna vill vĂ€l se avkastning annars gĂ„r de vĂ€l inte in det hĂ€r?â Ja, det Ă€r klart, men vi vill ocksĂ„ göra vĂ„rden mer tillgĂ€nglig, svarar Leo Heijbel.
Doktor.se tog i fjol över VingÄkers vÄrdcentral och har pÄ ett Är lyckats dubblera omsÀttningen frÄn 35 miljoner till nÀstan 70, och gjorde för 2018 en vinst pÄ 7,5 miljoner (400 000 Äret innan).
De digitala vÄrdföretagen planerar att expandera. Doktor.se tÀnker öppna 20 vÄrdcentraler över hela landet. Men planerna gÀller frÀmst större stÀder och inte mindre som till exempel Trosa eller Gnesta. Dessutom planerar vÄrdföretag att öppna mottagningar i anslutning till apotek och köpcentrum dÀr en distriktssköterska finns pÄ plats och en lÀkare via lÀnk.
NÄgra av de digitala vÄrdföretagens Àgare tillhör ICA-gruppen eller har ett nÀra samarbete med apotek Kronan.
Hur ska Region Sörmland möta detta? Finns det risk att regionens egendrivna vÄrdcentraler konkurreras ut eller fÄr Àgna full kraft Ät de tyngre, kroniska, patienterna?
Region Sörmland införde avgiftsfria, gratis, besök till primÀrvÄrden, vÄrdcentralerna. SkÀlet var bland annat att avlasta sjukhusens akutmottagningar och att vÄrdcentralerna skulle vara första linjen in i sjukvÄrden. NÄgon avlastning för akutmottagningarna har inte skett. Samtidigt har vÄrdcentralerna noterat en ökning av besök.
Region Sörmland ska se över avgifterna, dessutom utreder man möjligheten till ett patienttak för varje lÀkare.
Region Sörmland ger ett startbidrag pÄ 3,6 miljoner kronor under första Äret till den som vill starta vÄrdcentral. Men det finns flera förbehÄll, bland annat ska vÄrdföretaget ha en fysisk lokal i lÀnet.