Sedan vÄren 2020 bedriver Region Sörmland sjukvÄrdsupplysningstjÀnsten 1177 i egen regi, efter att den tidigare hade handlats upp. Sedan regionen tog över driften har vÀntetiderna för att nÄ 1177 pÄ telefon tidvis varit mycket lÄnga; i mars 2020 var medelvÀntetiden 52 minuter.
Det fick den dÄvarande oppositionen i Region Sörmland att reagera. Liberalernas gruppledare Ewa Callhammar krÀvde att tjÀnsten skulle upphandlas pÄ nytt, nÄgot som Àven dÄvarande oppositionsrÄdet Magnus Leivik (M) var inne pÄ.
Nu ska regionfullmÀktige snart ta stÀllning till en motion frÄn Ewa Callhammar, som sjÀlv inte lÀngre sitter i fullmÀktige, om att handla upp 1177.
Förslaget frĂ„n regionstyrelsen och dess ordförande Christoffer Ăqvist (M) Ă€r att avslĂ„ motionen. I svaret argumenteras för de mĂ„nga fördelar som ska finnas med att driva 1177 i egen regi. Hit hör att fĂ€rre hĂ€nvisas till akuten i onödan och att samverkan med övriga delar av vĂ„rden fungerar bĂ€ttre.
Enligt Christoffer Ăqvist har de fyra styrande partierna enats om att ge 1177 ett uppdrag att komma till rĂ€tta med de lĂ„nga vĂ€ntetiderna. DĂ€refter ska verksamheten utvĂ€rderas.
â Om de inte har nĂ„tt mĂ„len Ă€r vi beredda att eventuellt upphandla, sĂ€ger han.
Han menar samtidigt att det finns mycket bra med att ha verksamheten i egen regi.
â FĂ„r vi bara bukt med de utmaningar vi har just nu sĂ„ ser vi stora fördelar.
MedelvÀntetiden till 1177 var under vecka fem i Är 18 minuter, nÄgot lÀngre Àn regionens eget mÄl pÄ 15 minuter.