Fick tre misslyckade tatueringar i ansiktet – anmäler företaget

En kvinna sökte sig till salongen för att få hjälp med en misslyckad tatuering. 
Istället blev det flera gånger värre.
Nu anmäler kvinnan skönhetsföretagaren och kräver pengarna tillbaka.
"Min hud har blivit förstörd", skriver hon.

Tatueringarna blev inte alls som kvinnan hade tänkt sig, nu har hon anmält företaget till Allmänna reklamationsnämnden.

Tatueringarna blev inte alls som kvinnan hade tänkt sig, nu har hon anmält företaget till Allmänna reklamationsnämnden.

Foto: Sandra Qvist/Adam Ihse (TT)

Sörmland2025-03-30 09:50

I början av november klev en kvinna in på en skönhetssalong i Västra Sörmland för att ta bort en ögonbrynstatuering som hon var missnöjd med. Hon ville även få hjälp med att göra en ny tatuering en dryg vecka senare och kvinnan var tydlig med hur hon ville ha det.

Att ta bort den gamla tatueringen kostade 1 900 kronor och för den nya tatueringen fick kunden en prisuppgift på 3 500 kronor.

Enligt kunden hade hon varit tydlig med vilken form de nya ögonbrynstatueringarna skulle ha, men blev rejält missnöjd.

Kunden tyckte att det nya tatueringen blivit fel, vilket hon påtalade på en gång. 

Dessutom hade prislappen höjt rejält från första budet på 3 500 till 4 740 kronor. Den höjningen blev kunden inte informerad om innan behandlingen påbörjades.

Trots att kvinnan var rejält missnöjd ville hon ge skönhetssalongen en ny chans och betalade 1 790 kronor för att ta bort den misslyckade tatueringen. Sen fick salongen göra ett andra försök att ge henne tatuerade ögonbryn.

"Den blev också fel och jag vägrade då betala", skriver kunden i sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. 

En dryg veckan senare tog salongen även bort den här tatueringen. Då hade kvinnan betalat sammanlagt 8 430 kronor för en tjänst, som enligt den första uppgiften, skulle ha kostat 5 400 kronor. Hon anser även att tjänsten är felaktigt utförd.

Salongen har beklagat att kunden inte är nöjd, men uppger att tjänsten har utförts enligt kundens önskemål gällande färg och form. 

I anmälan mot företaget uppger kvinnan att hon inte vill gå tillbaka till salongen fler gånger då hon inte längre litar på personen som utförde behandlingen. Hon skriver att hennes hud har blivit förstörd efter att man ömsom tatuerat, ömsom tagit bort tatueringar flera gånger tätt inpå varandra och innan huden hunnit läka. 

Fortfarande behöver kunden använda krämer för läkning och hon uppger att det kommer att dröja innan hon kan tatueras på nytt, på grund att av huden är så pass skadad.

Nu vill kunden ha tillbaka 6 530 kronor, då hon anser att hon bara ska behöva betala för borttagning av den första tatueringen. Dessutom påpekar hon att hon fått utstå onödigt lidande, både fysiskt och psykiskt.

Tips om du inte är nöjd

Som missnöjd konsument kan man alltid vända sig till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN), för att få sin tvist med företag prövad. Myndighetens beslut är en rekommendation om hur ärendet ska lösas och normal handläggningstid är cirka sex månader.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!