Fel hos leverantör slog ut SJ-system

SJ:s nationella bokningssystem har störningar i hela landet. Många kunder runtom i Sverige kan därför inte köpa biljetter. Ännu vid 19-tiden fanns ingen prognos om när felet kan vara åtgärdat.

251745h1024.jpg

251745h1024.jpg

Foto: Fotograf saknas!

Sörmland2016-03-29 18:27

SJ hade under dagen stora störningar i det nationella biljettbokningssystemet, och många kunder kunde inte köpa biljetter. Men på kvällen uppgav SJ att allt fungerade igen.

Problemet låg hos leverantören Linkon.se, som bekräftar att ett tekniskt fel åtgärdats.

- Allt är i gång i gen, sade marknads- och försäljningschefen Erik Larsen på Linkon.se.

Enligt Larsen startade problemen vid elvatiden på tisdagsförmiddagen och varade i cirka åtta timmar.

Maja Rapp på SJ:s pressjour uppgav tidigare att det enda som fungerat problemfritt var bokningen av biljetter till regionaltåg i Mälardalen.

- Det är ett annat försäljningssystem, sade hon.

På Twitter var det många som vädrade sitt missnöje över att inte kunna köpa SJ-biljetter. Patrik Ekberg, vd i konsultfirman TRS Consulting i Jönköping, skrev:

"Varför kan man inte boka biljetter på er hemsida @SJ-AB dessutom är det ingen som svarar när man ringer kundtjänst. Det går bra nu".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om