En webbenkät med svar från cirka 3 500 mottagare av elcykelpremien visar bland annat vem som och varför folk köper en elcykel.
Elfordonspremien var en del av regeringens satsning på klimat och miljö i budgeten för 2018. Målet med premien var att förbättra förutsättningarna att transportera sig klimatvänligt genom att ge en premie till privatpersoner för inköp av eldrivna cyklar, mopeder, motorcyklar och utombordsmotorer. Sammanlagt kunde privatpersoner få ersättning för 25 procent av inköpspriset på ett elfordon eller maximalt 10 000 kronor. Elfordonspremien togs dock bort 2019.
Enligt enkäten är de vanligaste motiven till att personer köper elcykel minskad ansträngning/ökad bekvämlighet, miljöintresse, ökad möjlighet att nå olika platser, samt en önskan om ökad fysisk aktivitet. Det minst viktiga motivet är att spara tid.
I Katrineholm används elcyklar både privat och i tjänsten. En som använder elcykel på jobbet är Per Lundin, som arbetar inom hemtjänsten Söder/Nävertorp, där han också är cykelansvarig.
– De är jättebra! Jag har inget körkort så jag använder alltid våra elcyklar när jag jobbar. Den är smidig att ta sig fram med. En del använder vanliga cyklar, men jag tycker att det är skönt att vara fräsch och ha energi kvar när jag kommer fram till de gamla, säger han.
Hemtjänsten har haft elcyklarna sedan förra våren och Per Lundin uppskattade dem mycket under förra årets varma sommar. Men på vintern blir det vanlig cykel.
– Elcyklarna får i och för sig dubbdäck i oktober, men jag tycker att det är lite obehagligt att köra dem på vintern. Dessutom kan det bli väldigt kallt.
Det enda problemet som Per Lundin upplever med elcykeln, är att andra trafikanter inte följer trafikreglerna.
– Folk går inte där de ska på gång- och cykelbanorna. När man cyklar på gatan släpper bilarna inte fram en där högerregeln gäller.
Ungefär hälften av elcykelresorna ersätter bilresor. Den andra hälften ersätter andra färdsätt.
Könsfördelningen är jämn bland dem som har köpt en elcykel, 52 procent män och 48 kvinnor. Köparna har generellt sett högre utbildning, högre inkomst samt betydligt bättre självrapporterad hälsa än motsvarande åldersgrupper i stort.
Teknikintresse är ett viktigare motiv bland män med relativt hög inkomst än bland kvinnor och personer med lägre inkomst, vilka i stället motiveras av större möjlighet att nå olika platser. Miljön är också ett viktigare motiv för kvinnor än män.
Enligt Naturvårdsverket leder elcykelanvändning till minskade utsläpp av växthusgaser, ökad fysisk aktivitet och sannolikt till en minskad förekomst av hälsofarliga partiklar och buller. Troligtvis leder det även till en ökning i antalet trafikolyckor, enligt Naturvårdsverket. Nettoeffekten på den genomsnittlige elcyklistens hälsa är ändå med största sannolikhet positiv, menar verket. Det är något mer oklart hur elcykling påverkar medtrafikanternas hälsa. Å ena sidan blir det mindre avgaser, partiklar och buller men å andra sidan ökar den troligtvis medtrafikanternas olycksrisk.
På hemtjänsten i Katrineholm försöker man få ner antalet olyckor genom information.
– Elcyklarna går ju ganska fort så det är viktigt att diskutera cykelvett – hur och var man får cykla, säger Cecilia Olsson som är enhetschef för kommunens hemtjänst inom Söder/Nävertorp.
Informationen ges bland annat på arbetsplatsträffar och på skärmar i lokalerna. Men det är inte bara personalen som använder elcyklarna.
– Jag brukar själv låna en cykel när jag ska på möten till exempel. Det är jättekul, säger Cecilia Olsson.