Fram till den 31 mars är det olagligt att åka på annat än vinterdäck, om det råder vinterväglag. Men snart nog är gruset bortsopat från vägarna och det är hopp om vårvärme igen.
Så hur mår dina sommardäck, egentligen? Däck åldras långsammare om de förvaras optimalt: Mörkt, utan att utsättas för hög värme och utan kontakt med bensin, olja, fett, lösningsmedel. Omonterade däck (utan fälg) lagras helst stående. Monterade däck (med fälg och luftfyllda) lagras stående eller liggande.
När däckens mönsterdjup minskar ökar risken för vattenplaning, eftersom däckens förmåga att tränga undan vatten blir sämre. Under 3 mm mönsterdjup minskar greppet snabbt vid vått väglag och vid 1,6 mm går den lagliga gränsen för personbilar samt lätta och tunga lastbilar och bussar.
Om det är skillnad på hur slitna däcken är ska alltid däcken med bäst grepp sitta bak på bilen, annars ökar risken att få sladd. När bara två nya däck monteras ska de alltid monteras bak. Detta gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna bilar.
Och varför ska man inte köra på dubbfria vinterdäck året runt, det vore väl enklare? Nej, dubbfria vinterdäck ger sämre grepp, längre bromssträcka och sämre stabilitet vid en undanmanöver. Glöm heller inte att kolla lufttrycket. Moderna däck är svårare att mäta, en gång i månaden är därför bra att kolla trycket.