För snart ett år sedan, på nyårsafton 2015, gick den sista turen med dieseldriven buss. Sedan dess har alla 225 bussar i länets kollektivtrafik körts med förnybara drivmedel i tankarna.
Satsningen på en fossilfri fordonsflotta som drivs av gas, biodiesel eller el pressar ner utsläppen av kväveoxider, partiklar och kolväten ytterligare.
Parallellt med denna satsning har bussdepåerna miljöanpassats. Den största transportören Nobina använder endast miljödäck som vintertid är dubbfria. Andelen busskilometer som körs "ej i trafik" har minskats.
– Trafikbolagen har ett svårt logistikpussel att lägga med alla turer och måste till exempel ta hänsyn till hur länge en förare får sitta bakom ratten. Vi vill ha så få tomkörningar som möjligt och har också lyckats få ner andelen till omkring åtta procent av det totala antalet kilometer, säger Oskar Jonsson, chef för strategisk utveckling på Sörmlandstrafiken.
Kollektivtrafikens andra stora miljömål är att öka beläggningen. I fjol steg antalet påstigningar i buss till över tio miljoner, men turer med fortsatt låg beläggning behöver miljöanpassas.
Särskilt diskuteras att ersätta fordonen på dessa turer med mindre bussar med lägre miljöpåverkan.
– Vi har dock inget bra mått för detta eftersom vi inte kan se hur många passagerare som reser samtidigt. Det kan bli möjligt med ett automatiskt system som införs i några bussar när vi får ett nytt betalsystem, säger Henrik Posse, chef för Sörmlandstrafikens trafikförsörjning.