Förra året fyllde Malin Jacobsson 40 år och då fick hon en aktiv present av sina arbetskamrater på Sjögrens trafikskola. En anmälan till Tjejvasan låg i det inslagna paketet. Men för Malin Jacobsson var det bara en kul grej.
— Jag tycker om att röra på mig, men skidor har jag inte åkt sedan jag gick i skolan. Men Andreas Nyman, min kollega, håller på med alla möjliga kraftprov så han tyckte det här var en bra present, skrattar Malin Jacobsson.
Men det innebar också att han fick ställa upp som träningspartner till Malin under sommaren.
— Han har åkt rullskidor och jag har åkt inlines, han tyckte inte att jag skulle prova på rullskidor utan att vara van. Men när jag provade rullskidor så gick det riktigt bra, jag har ganska lätt för att lära.
Om de 30 kilometerna mellan Oxberg och Mora är en utmaning, så förhöjs den utmaningen än mer när man tittar ut genom fönstret och inte kan skåda en snöflinga så långt ögat når.
Hur har förberedelserna på skidor varit?
— Tidigare var vi en vecka i Lofsdalen, men sedan har det blivit några varv i Forssjöspåret, men nu är det snöfritt även där. Enda stället med snö är i Båsenberga där det finns en 650 meters slinga med konstsnö. Så det har inte blivit mycket mer än tio mil på snö, men det kommer säkert att gå bra ändå, säger Malin Jacobsson optimistiskt.
Hon åker upp till Mångsbodarna på fredag tillsammans med några vänner och sedan går starten vid lunchtid på lördagen.
— Tyvärr så har vi hamnat långt bak – i 14:e startled av 17 – så det lär bli ganska uppkört framför oss. Men det ska bli kul, jag ser fram emot det här.
Kanske såpass mycket att du redan börjar se fram emot nästa år och kanske provar det riktiga Vasaloppet?
— Nej, inte Vasaloppet på nio mil, men Halvvasan kanske kan bli aktuellt om det här går bra, säger Malin Jacobsson.
Men först gäller det alltså att klara av Tjejvasan och just nu är det cirka 10 000 andra tjejer runt om i Sverige som går i samma tankar och med samma målsättning.
Vad hoppas du på för tid?
— Går det riktigt bra så någonstans kring tre timmar, men om det blir uppkört och trångt i spåren så kanske det blir tre och en halv timme, kanske fyra timmar, det vet man inte, säger en inspirerad Malin Jacobsson.