I Sörmland anmäldes tio mäklare under 2016, vilket går att jämföra med 2014 då fem anmäldes.

Tittar man på totala antalet anmälningar i Sverige så handlar majoriteten om prissättningar av lägenheter, enligt Eva Westberg som är myndighetschef på FMI.

– Konsumenterna tycker att mäklaren har satt ett lockpris på lägenheten. Vi fick in 116 anmälningar om det förra året, säger hon.

Budgivningsfrågor är en annan återkommande anmälningsgrund, 99 ärenden under förra året.

– Det kan handla om att konsumenterna tycker att de haft högsta budet och därför borde få lägenheten. Men det är ju säljaren och inte mäklaren som bestämmer vem som får köpa. Så ser lagstiftningen ut i Sverige, säger Eva Westberg.

Fastighetsmäklarinspektionen har mandat att dela ut varningar och återkalla någons mäklarlicens om de handlat på fel sätt, men långt ifrån alla ärenden leder till någon påföljd.

– Det är svårt att bevisa att en marknadsföring varit vilseledande. Mäklarna förklarar sig ofta med att det är en het bostadsmarknad där många intressenter gör att budgivningen trappas upp. Det är inte mäklarens fel att priset drar iväg.

Men trots att inte alla anmälningar leder till påföljd menar Eva Westberg på FMI att det är viktigt att konsumenter fortsätter att anmäla mäklare.

– Vår verksamhet bygger på det. Det är lättare att utöva tillsyn om vi har ett verkligt fall att titta på. Man är inte en part som konsument, utan man hjälper oss i vår tillsyn. Anmälningarna är jättevärdefulla.