Suvarna ökar utslĂ€ppen – hoppet för miljön finns i Oxelösund

De senaste tjugo Ären har bilarna som trafikerar de svenska vÀgarna blivit tyngre och fÄtt fler hÀstkrafter. NÀst minst "tungstarka" bilar i Sverige, en motoreffekt pÄ fÀrre Àn 156 hÀstkrafter och en bil som vÀger mindre Àn 1500 kilo, Äterfinns i Oxelösund.

Bruce Tayby, "Jag vill ha en alldeles vanlig bil. Den behöver inte vara nÄgot mÀrkvÀrdig för att ta sig runt i Oxelösund."

Bruce Tayby, "Jag vill ha en alldeles vanlig bil. Den behöver inte vara nÄgot mÀrkvÀrdig för att ta sig runt i Oxelösund."

Foto: Linus Nilsson

Oxelösund2019-10-05 07:41

Enligt Karzan Ahmed, företagssÀljare pÄ Skobes Bil i Nyköping har bilköpet övergÄtt till ett bilÀgande, dÀr det handlar om hur mycket kunden har rÄd att lÀgga pÄ sin bil i mÄnaden snarare Àn vad sjÀlva bilen kostar. Utöver skiftningen i synen pÄ Àgarskap anser Karzan Ahmed att designen blivit en mer avgörande faktor vid valet av bil.

– Vi har Ă€ven mĂ€rkt att det finns ett större intresse för suvar, eller stadsjeepar, det Ă€r den enda bilmodellen som vĂ€xer i försĂ€ljningen. Tidigare fanns det lĂ„g fokuset pĂ„ att ha en flĂ€skig motor och det var viktigt att bilen gick snabbt frĂ„n 0-100 men motorerna i dag har blivit mindre och mer ekonomiska, sĂ€ger han.

Drygt 30 procent av bilarna som Àr i trafik idag i Sverige klassas som "tungstarka" en siffra som för tjugo Är sen var 4,6 procent. Men i Södermanland ligger alla kommuner under snittet och Oxelösund placerar sig som den kommunen med nÀstminst tungstarka bilar pÄ 24,6 procent, endast Gotland Àr bÀttre med sina 20 procent. Flest tungstarka bilar finns i stockholmskommunerna Danderyd (47,73), Solna (43,27) och Stockholm (40,37). Det Àr frÀmst den ökade försÀljningen av suvar, eller stadsjeepen, stÄr för en stor del av ökningen av den tungstarka trafiken. Den hÀr utvecklingen ser Anders Roth, mobilitetsexpert pÄ Svenska miljöinstitutet, (IVL) som negativ dÄ utslÀppen frÄn biltrafiken som tidigare minskat avstannat.

Utanför en av matbutikerna i Oxelösund pratade SN med tio personer om hur de ser pÄ valet av sin bil och eventuella kommande bilköp. För personerna var det viktigaste inför ett nytt bilinköp att bilen som köps Àr anpassad till de behov man har. Behovet beskrivs ofta som en Àldre bil som oftast inte anvÀnds varje dag men bilen mÄste kunna anvÀndas för lÀngre resor. Ofta har Àven bilen en relativt lÄg mÄnadskostnad. Det fördes Àven vid alla samtal en diskussion kring valet av drivmedel för bilen och under ett par av samtalen diskuterades Àven möjligheten att införskaffa en elbil som nÀsta bil. Men hindren som nÀmndes var kostnaden för en elbil, hur lÄng livslÀngden pÄ ett batteri i en elbil Àr samt hur lÄngt man kan köra med en elbil.

Fredrik Björk, bilmarknadschef pÄ Söderbergs bil, och Karzan Ahmed anser att en stor del av skiftningen som skett i kundens resonemang kring bilÀgandet Àr att skatter och mÄnadskostnader blivit mer vanligt i resonemanget vid ett bilköp. Utvecklingen ska bero pÄ statens introduktion av bolus malus och förÀndringen som skett i skattesatser för utslÀpp pÄ bilar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om