Det har blivit en långlivad och uppskattad tradition att Katrineholms symfoniorkester livar upp tillvaron med festlig wienermusik så här i oxveckorna. Den här gången var rubriken "Vintersalut", och förutom att framföra musik av Mozart och tre kompositörer med efternamnet Strauss, hade orkestern och dess dirigent, Camilla Arvidsson, bjudit in och tre wienervalsande danspar från Dud.
Konsertens inledning var dock av det lite annorlunda slaget. Medan orkestern satt tyst och overksam och strålkastarna ännu inte hade tänts hördes plötsligt en vallåt från aulafoajén, när kvällens solist, Sören Hermansson, spelade "Hornlokk" av Sigurd Berge. Ett suggestivt stycke, där Sören Hermanssons skicklighet på det svårbemästrade valthornet kom till uttryck.
När det sedan blev orkesterns tur fick publiken höra välkänd wienermusik som till exempel ouvertyren till Mozarts opera "Figaros bröllop" och "Intermezzo" ut operetten "Tusen och en natt" av Johann Strauss d. y.
Konsertens första avdelning avslutades med "Hornkonsert i ess-dur" av Mozart, ett stycke om vars uppkomst Sören Hermansson berättade i kåserande ton.
Efter pausen blev det dags för Dud:s danspar, som inte bara dansade till "Neue pizzicato polka" av Johann Strauss d.y. utan även spelade upp ett litet skådespel.
Konserten avslutades med det som kallas valsernas vals, "An der schönen blauen Donau", ett stycke där såväl orkester som dansare fick komma till sin rätt.