En husbilsägare i Katrineholm har i Allmänna reklamationsnämnden, Arn, fått rätt mot en verkstad. Ägaren lämnade in husbilen för att få en offert på reparation. Verkstaden lagade bilen och mannen hämtade den. Han betalade en del av fakturan. Några dagar senare meddelade försäkringsbolaget att skadan inte var ersättningsbar. Husbilens ägare bestred därefter hela fakturan på omkring 47 000 kronor, med hänvisning till att han inte beställt reparationen och inte fått någon offert på den.
Bolaget har sagt att de fått beställningen telefonledes, men kunden anser att det är orimligt att någon skulle beställa reparation för tiotusentals kronor utan offert. Bolaget anser att fordran är giltig och att kunden bestrider den för att slippa betalningsansvaret.
Arn går på kundens linje och skriver att näringsidkare ska "ta tillvara konsumentens intressen" och "samråda med denne". Därför ska företaget släppa kraven på kunden och betala tillbaka de 5 000 kronorna.