Vassa kantstenar ger skador på bilarna

Allt fler söker sig till däckverkstaden med skador och punkteringar på däck och fälgar. Många skador orsakas av potthål och vassa kantstenar. – Men kantstenarna springer inte ut på bilen. Ansvaret ligger på den som kör, säger Mats Jonsson, platschef på Däckia i Katrineholm

Det går inte att köra i 40-50 över vassa kanter utan att köra sönder däcken. Och i värsta fall bilen. När det gäller fartguppen så är det krypfart som gäller, menar Mats Jonsson, platschef på Däckia.

Det går inte att köra i 40-50 över vassa kanter utan att köra sönder däcken. Och i värsta fall bilen. När det gäller fartguppen så är det krypfart som gäller, menar Mats Jonsson, platschef på Däckia.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2018-10-20 05:00

– Kör man för fort över fartguppen kan utmattningsskador uppstå i däcket, säger Mats Jonsson

Många gånger handlar det om att det bildas en böld i sidan på däcket och i värsta fall spricker det.

Mats Jonsson och hans kollegor på Däckia i Katrineholm har sett en ökning av antalet däck som är sönderskurna på sidan, i takt med att antalet gupp, potthål och avsmalningarna i stan blir allt fler.

– Vi får in minst två däck i veckan med skärskador, säger Mats Jonsson.

I torsdags fick han in en kund som hade hål i sidan på ett däck. I fredags fick kunden nya däck och i måndags knackade han på dörren till verkstaden igen och behövde ett nytt däck. Därför uppmanar Mats Jonsson katrineholmarna att köra försiktigare.

– Lågprofildäck är extra känsliga, då även fälgen går sönder ibland.

Han tar korsningen Köpmangatan/Kungsgatan, mellan Katrineholms-Kuriren och Lindengymnasiet som ett exempel.

Där det är som smalast är kanten som vassast. Svarta spår i asfalten vittnar om att många bilar har passerat det vassa hörnet.

– Sådana här kanter finns det på massor av ställen i stan. Tänk hur det blir när det blir halt och man bromsar och kanske glider in i dem. I vintras såg jag vid flera tillfällen bilar som fick bärgas från Talltullen.

Utanför hans egen arbetsplats på Starrvägen pågår asfaltstarbete. Även där möter bilisterna vassa kanter.

– Det är 40 väg här, men just här har hastigheten under sommaren varit sänkt till 30, men många kör i 60-70 i alla fall. Det går inte att köra i 40-50 över vassa kanter utan att köra sönder däcken. Och i värsta fall bilen. När det gäller fartguppen så är det krypfart som gäller, säger Mats Jonsson.

Ett sönderskuret däck kan bli en dyr affär.

– Om bilen har fyrhjulsdrift kan man tvingas byta alla fyra däcken eftersom många system inte klarar så stora differenser i mönsterdjup.

– Jag säger inte att det är fel med huggen kantsten vid avsmalningar och liknande, men det kanske finns bättre lösningar, funderar Mats Jonsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om