– Kör man för fort över fartguppen kan utmattningsskador uppstå i däcket, säger Mats Jonsson
Många gånger handlar det om att det bildas en böld i sidan på däcket och i värsta fall spricker det.
Mats Jonsson och hans kollegor på Däckia i Katrineholm har sett en ökning av antalet däck som är sönderskurna på sidan, i takt med att antalet gupp, potthål och avsmalningarna i stan blir allt fler.
– Vi får in minst två däck i veckan med skärskador, säger Mats Jonsson.
I torsdags fick han in en kund som hade hål i sidan på ett däck. I fredags fick kunden nya däck och i måndags knackade han på dörren till verkstaden igen och behövde ett nytt däck. Därför uppmanar Mats Jonsson katrineholmarna att köra försiktigare.
– Lågprofildäck är extra känsliga, då även fälgen går sönder ibland.
Han tar korsningen Köpmangatan/Kungsgatan, mellan Katrineholms-Kuriren och Lindengymnasiet som ett exempel.
Där det är som smalast är kanten som vassast. Svarta spår i asfalten vittnar om att många bilar har passerat det vassa hörnet.
– Sådana här kanter finns det på massor av ställen i stan. Tänk hur det blir när det blir halt och man bromsar och kanske glider in i dem. I vintras såg jag vid flera tillfällen bilar som fick bärgas från Talltullen.
Utanför hans egen arbetsplats på Starrvägen pågår asfaltstarbete. Även där möter bilisterna vassa kanter.
– Det är 40 väg här, men just här har hastigheten under sommaren varit sänkt till 30, men många kör i 60-70 i alla fall. Det går inte att köra i 40-50 över vassa kanter utan att köra sönder däcken. Och i värsta fall bilen. När det gäller fartguppen så är det krypfart som gäller, säger Mats Jonsson.
Ett sönderskuret däck kan bli en dyr affär.
– Om bilen har fyrhjulsdrift kan man tvingas byta alla fyra däcken eftersom många system inte klarar så stora differenser i mönsterdjup.
– Jag säger inte att det är fel med huggen kantsten vid avsmalningar och liknande, men det kanske finns bättre lösningar, funderar Mats Jonsson.